Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1362392_0001.png
1362392_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
28. april 20142014-1506
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. april 2014 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Karina Adsbøl (DF).

Spørgsmål nr. 539:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 28. marts 2014 fra KoldingKommune vedrørende anlæggelsen af dobbeltsporet mellem Vamdrup og Vo-jens, jf. TRU alm. del – bilag 231.

Svar:

Jeg henviser til svar på TRU alm. del spørgsmål 534 på første del af KoldingsKommunes henvendelse vedr. ønske om forlængelse af eksisterende støjskærm.Kolding Kommune ønsker desuden at frihøjden på to jernbaneviadukter iVamdrup øges i forbindelse med arbejdet med at anlægge dobbeltspor mellemVamdrup og Vojens.Anlæg af dobbeltsporet mellem Vojens og Vamdrup i Sønderjylland blev beslut-tet med Aftale om en moderne jernbane af 22. oktober 2009. På baggrund afprojektforslaget og en VVM-høring blev der vedtaget en anlægslov i maj 2012.Projektet var i offentlig høring i maj og juni 2011. Ønsket om øget frihøjde un-der en eller begge de to jernbaneviadukter i Østergade og Jernbanegade i Vam-drup blev ikke rejst i den forbindelse. Ønsket blev heller ikke rejst i forbindelsemed Kolding Kommunes høringssvar af foreliggende anlægslov af 28. februar2012.En forøgelse af frihøjden på de omtalte vejunderføringer i Vamdrup indgårderfor ikke i det foreliggende anlægsprojekt.Banedanmark har oplyst, at den pågældende ændring i givet fald ville forud-sætte en projektering i samarbejde med Kolding Kommune. Denne ville bl.a.omfatte undersøgelser af de geotekniske forhold og vurdering af grundvands-forhold. Sidstnævnte som følge af, at den nordligste bro ligger i nærheden af ensø, hvilket kan betyde, at det vil være påkrævet af hæve brodækket eller ændrebanens længdeprofil.
Broernes højde og bredde er endvidere fastlagt ved ekspropriationer gennem-ført i 1940’erne, og de grundlæggende aftalemæssige forhold ville derfor ogsåskulle behandles.Når projekteringen er gennemført ville opgaven desuden i givet fald skulle ud-bydes forud for gennemførelsen.Status er, at anlægslovens projekt er færdigprojekteret og udbudt. Det indebæ-rer, at der er aftalt tidsplan både med entreprenøren og operatørerne, og deførste dele af projektet er udført i påsken 2014.Det vurderes på den baggrund ikke praktisk muligt at medtage den pågældendeændring i det igangværende projekt. Ønskes frihøjden øget på en eller beggeviadukter i Vamdrup, vil dette derfor skulle udføres som et særskilt projektefter projektets afslutning ultimo 2015.Banedanmark har ikke vurderet omkostningerne og tidsplanen for dette sær-skilte projekt nærmere.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke