Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
24. april 20142014 - 1527
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. april 2014 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Sophie Løhde (V).Spørgsmål nr. 536:
Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt der i Trafikstyrelsens rapport om op-timering af stationsstrukturen fra 2014 er taget højde for den langsigtede regi-onale planlægning, hvor både kommunerne, private og erhvervslivet har inve-steret store summer i at udvikle Kildedal-området til at blive en bæredygtig delaf Hovedstadsområdet?Svar:
Jeg har forelagt dit spørgsmål for Trafikstyrelsen, som har oplyst følgende:”SidenKildedal Station åbnede i 2001 har passagerudviklingen været megetbeskeden – fra ca. 200 til ca. 400 passagerer pr. hverdag, hvilket er meget lidtfor en S-togsstation. Den beskedne passagerudvikling skyldes, at den forvente-de erhvervsudvikling i området er udeblevet. Og det i en vækstperiode, hvor derhar været godt gang i erhvervsudviklingen andre steder i Hovedstadsområdet.Konkret ligger området omkring Kildedal Station i hård konkurrence med an-dre lokaliteter om tiltrækning af virksomheder. Det drejer sig bl.a. om Ørestad,Nordhavn, Ny Ellebjerg og Glostrup. Alle sammen steder, hvor den kollektivetrafik står væsentlig stærkere i forhold til bilen end tilfældet er ved Kildedal.Der findes byudviklingsplaner i alle kommuner. De strækker sig fra de småplaner om udbygning af parcelhuskvarterer til de store planer om nye områdertil kontorbyggeri med flere tusinde arbejdspladser. Nogle planer er mere reali-stiske end andre, men generelt er det usikkert, om planerne realiseres og der-med skaber øget grundlag for togtrafikken.Det er et meget stort og vanskeligt arbejde at vurdere de mange planer. Derforer mulige fremtidige boliger og arbejdspladser i kommunernes planer ikkemedtaget i rapporten. Det anbefales, at relevante lokaliteter revurderes, når dermåtte foreligge nye konkrete og finansierede planer om byudvikling.”
MedvenlighilsenSide 2/2
Magnus Heunicke