Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1361449_0001.png
1361449_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
24. april 20142014-1492
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 31. marts 2014 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 532:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Siolit, jf. TRU alm. del - bilag223 vedr. sikring af infrastrukturen i tilfælde af ekstreme klimatiske hændelser.

Svar:

Jeg har bedt hhv. Sund & Bælt Holding A/S, Vejdirektoratet og Banedanmarkom at kommentere på henvendelsen fra Siolit A/S.Notatet fra virksomheden Siolit A/S beskriver en tænkt stormflodssituationmed en vandstandsstigning på 1,7 meter ved Knudshoved ved Nyborg. I denbeskrevne situation er dele af jernbanen i området i risiko for at blive over-svømmet. Omkring det konkrete område ved Knudshoved oplyser Sund & BæltHolding A/S:”Jernbanen på denne strækning er ejet af Sund & Bælt Holding A/S, der ejer ogdriver den faste forbindelse over Storebælt samt de tilstødende vej- og jernba-neanlæg. Den faste forbindelse er designet på baggrund af risikoanalyser, derbl.a. indebærer en vurdering af klimaudviklingens påvirkninger af vandstandenog stormflodssituationer på længere sigt.Risikoanalyserne skal opdateres i indeværende år, og Sund & Bælt vil derfortage initiativ til at drøfte risikobilledet samt løsningsmuligheder på eventuelleklimaudfordringer på kort og lang sigt med Nyborg Kommune og de øvrigeinteressenter i området.”Siolit A/S kommer i sin henvendelse også ind på, at infrastruktur i andre deleaf landet kan være sårbar overfor ekstreme klimatiske hændelser. I den forbin-delse har Vejdirektoratet oplyst følgende:”Klimatilpasning har været et aktuelt emne ved anlæg af veje i mange år. Vejdi-rektoratet holder løbende øje med udviklingen og har for nyligt udarbejdet enstrategi for klimatilpasning. Strategien afspejler den nye viden indenfor klima,
vejteknik, økonomi og bliver hvert år understøttet af konkrete aktiviteter forklimatilpasning.Vejdirektoratet er desuden ved at lave en risikovurdering af hele statsvejnettet,og området omkring Nyborg bliver også analyseret i den forbindelse.”I samme kontekst har Banedanmark oplyst følgende:”Banedanmark har i forlængelse af kravene i regeringens ”Handlingsplan forklimasikring af Danmark” december 2012 igangsat en analyse og kortlægnin-gen af jernbanen med henblik på at klimatilpasse infrastrukturen, således atden er robust i forhold til de mærkbare konsekvenser, som de forventede kli-maforandringer i fremtiden kan medføre, herunder oversvømmelser, vands-tandsstigning, stormflod, skybrud, generelt øgede nedbørsmængder og stærkevindforhold.I Banedanmarks arbejde indgår endvidere vurderinger af konkrete klimasik-ringsløsninger, herunder de tekniske løsninger, som virksomheden Siolit tilby-der.Banedanmarks handlingsplan for klimasikring af jernbanen er således underudarbejdelse, og de langsigtede klimatilpasningstiltag forventes endeligt im-plementeret i 2020.”
Side 2/2
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke