Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
10. april 20142014-1470
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 28. marts 2014 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Torsten Schack Pedersen (V).Spørgsmål nr. 529:
Når Trafikstyrelsen i AIC B 22/12 fra den 15. august 2012 om ubemandede luft-fartøjer (UAS) skriver under Kategori 1B UAS, at operationer ikke må udføresmellem solnedgang og solopgang uden særlig tilladelse, hvordan skal det daopfattes - kan der gives en generel tilladelse til at foretage operationer mellemsolnedgang og solopgang, hvis der leves op til bestemte kriterier (og i givet faldhvilke) - eller skal der altid søges om tilladelse til hver enkelt operation - og igivet fald, og hvis det er Trafikstyrelsens opfattelse, at der skal søges om tilla-delse til hver enkelt operation, mener ministeren da, at det er et rimeligt oghensigtsmæssigt krav at stille til en virksomhed, som har brug for at foretage deoperationer med samme formål gentagne gange - både på samme lokation ogogså på forskellige lokationer?Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som oplyser:”AIC B 22/12er ikke længere gældende, men blev erstattet afAIC B 08/14den20. marts 2014.IfølgeAIC B 08/14kan Trafikstyrelsen som udgangspunkt give generel tilladel-se til flyvning med ubemandede luftfartøjer i kategorien 1 B mellem solnedgangog solopgang, såfremt operatøren beskriver procedurer herfor i virksomhedensdriftshåndbog. I givet fald skal der ikke søges om tilladelse til de enkelte opera-tioner.Kriterierne for, at et ubemandet luftfartøj kan operere mellem solnedgang ogsolopgang er, at luftfartøjet som minimum er udstyret med antikollisionslys ognavigationslys eller alternativ belysning af dens ydre, således at luftfartøjetsstilling og flyveretning tydeligt kan opfattes af piloten på jorden. Operatørenskal ligeledes sikre sig, at der udarbejdes et uddannelsesprogram for piloternefor natflyvningen, samt at der udarbejdes en risikoanalyse, hvor alle signifikan-te fejlsituationer er analyseret med korrigerende foranstaltninger.”Jeg kan henholde mig til Trafikstyrelsens oplysninger.
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke