Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1356151_0001.png
1356151_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
8. april 20142014-1428
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. marts 2014 stillet mig følgende spørgsmål527 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Hans Christian Thoning (V).

Spørgsmål nr. 527:

Ministeren bedes redegøre for, om ministeren vil overveje at foretage en opgra-dering af markoverkørslerne mellem Varde og Sig i stedet for at nedlægge dem.

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at:”Løsningen mellem Varde og Sig, som vedrører overkørslerne 151, 152, 153, 155og 156, inkluderer 2 opgraderinger. Dette er overkørsel 151 og 153.En opgradering fra et led til en sikret overkørsel koster i gennemsnit 3,5 mio.kr.Samlet set foreslås 6 overkørsler mellem Esbjerg og Struer opgraderet, herafforeslås 2 opgraderinger lokalt mellem Varde og Sig.Oftest opfattes det af de enkelte lodsejere som en ulempe, når der nedlæggesoverkørsler. Banedanmark søger derfor i hvert tilfælde, at gøre indgrebet sålempeligt, som muligt.I forbindelse med nedlæggelserne etableres der nye erstatningsveje (grusveje),der ofte er af en del bedre kvalitet end lignende veje i områderne. Hertil kom-mer at lodsejerne ikke længere vil skulle krydse banen i en usikret overkørsel,men i stedet en sikret, hvilket må betegnes som en fordel.De fleste lodsejere får dog et ændret kørselsmønster i fremtiden, og i nogle til-fælde en decideret omvej til dele af deres ejendom. Det er Ekspropriations-kommissionen, der vurderer om indgrebet er af en størrelse, som er tålelig ellerej.
Det er Banedanmarks vurdering at løsningerne mellem Varde og Sig ligger pået acceptabelt niveau, hvorfor det ikke giver anledning til at foretage yderligereopgraderinger på strækningen.”
Side 2/2
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke