Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1358503_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
11. april 20142014 - 1426
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. marts stillet mig følgende spørgsmål (TRUalm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraKarina Lorentzen Dehnhardt (SF).

Spørgsmål nr. 522:

I Trafikstyrelsens rapport ”Optimering af stationsstrukturen” redegøres der for,at der bør igangsættes undersøgelser af et stop i Erritsø. Vil ministeren redegø-re for sine tanker herom, herunder hvornår der tages fat på undersøgelsernesamt forsigtigt anslå, hvornår en ny station kan være en realitet?

Svar:

Det fremgår af Trafikstyrelsens rapport om mulighederne for at optimere stati-onsstrukturen på det statslige jernbanenet, at der vurderes at være potentialefor en stationsåbning i Erritsø. Trafikstyrelsen anbefaler, at der udarbejdes etbeslutningsgrundlag for en ny station i Erritsø – både som regionaltogsstationog som regionaltogs- og IC-station.En ny station i Erritsø vil tiltrække flere rejsende til den kollektive trafik og vilformentlig kunne bidrage positivt til den igangværende byudvikling i Erritsø.Hvis stationen anlægges som regionaltogsstation vil den tilmed have positiveeffekter på samfundsøkonomien.Trafikstyrelsens rapport er dog ikke nogen facitliste. Det er en politisk vurde-ring, om der skal åbnes nye stationer på det statslige jernbanenet. Jeg ser fremtil at drøfte anbefalingerne i Trafikstyrelsens rapport med forligskredsene påtransportområdet.Hvis det besluttes at undersøge mulighederne for at etablere en ny station iErritsø, vil der skulle ses nærmere på, hvornår en ny station kan være en reali-tet. Dette vil desuden afhænge af hvilken type af station, der i så fald bliver taleom. Erfaringer fra tidligere stationsåbninger viser, at en ny station typisk kantages i brug inden for 4-5 år efter dens vedtagelse.
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke