Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1355518_0001.png
1355518_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
7. april 20142014-1340
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. marts 2014 stillet mig følgende spørgsmål517 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Mike Legarth (KF).

Spørgsmål nr. 517:

Kan ministeren bekræfte at ERTMS består af GSM-R og ETCS og vil ministerenredegøre for, hvilke initiativer der er iværksat for at sikre godkendelse af kørselmed det danske ERTMS-system i Sverige og Tyskland.

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at:”Det kan bekræftes at ERTMS består af GSM-R og ETCS.Der er mellem Trafikverket, Øresundsbro Konsortiet og Banedanmark indgåeten samarbejdsaftale, som beskriver de tiltag, der skal gennemføres for, at tog-trafikken mellem Danmark og Sverige kan opretholdes mens ERTMS rulles ud ihenholdsvis Danmark og Sverige. Tidsplanen tilgodeser både de danske ogsvenske planer for udrulning af ERTMS i infrastrukturen. Den tekniske løsningindebærer dels at systemskiftet på Peberholm ombygges, dels at tog, der skalpassere grænsen mellem Danmark og Sverige, skal udrustes med ERTMS,dansk STM og svensk STM.En STM (Specific Transmission Module) skal sikre, at det rullende materielmed ERTMS kan køre på strækninger med nationale togkontrolanlæg. Direktiv2008/57/EF om interoperabilitet i jernbanesystemet i fællesskabet kræver, atde enkelte medlemslande skal udvikle en STM. Hvis en eller flere strækninger iDanmarks nabolande skulle blive udrustet senere end forudsat i forhold deneuropæiske ERTMS-udrulningsplan, vil det blot betyde, at driften på basis afSTM forlænges i det pågældende land.Der er endnu ikke indgået en aftale med Deutsche Bahn om den grænseover-skridende togtrafik mellem Danmark og Tyskland, men der har været afholdten række møder for at afklare de tekniske muligheder. Det forudses, at der an-vendes samme procedure som i dag, således at disse tog skal dobbeltudrustes
og stoppe på stationen i Padborg, hvor der manuelt skiftes mellem det tyskeIndusi-system og det danske ERTMS system.Baggrunden for dobbeltudrustningen er, at Tyskland ikke har udviklet den afEuropa-Kommissionen krævede nationale STM. Banedanmark er ikke videndeom igangsættelsen af noget projekt for udvikling af en tysk STM. Europa-Kommissionen er opmærksom på den manglende tyske STM.Banedanmark står sammen med Trafikverket og Deutsche Bahn inde for at deomtalte infrastrukturarbejder efterlever gældende regler. Sammen med Alstom(leverandøren af ombordudstyr) står Banedanmark inde for at det i togene in-stallerede udstyr overholder de europæiske standarder. Herudover påhviler detligesom i dag den enkelte jernbanevirksomhed at opnå de nødvendige godken-delser fra de nationale jernbanesikkerhedsmyndigheder til den trafik, som virk-somheden ønsker at udføre.”
Side 2/2
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke