Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1362440_0001.png
1362440_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
28. april 20142014-1337
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. marts 2014 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Mike Legarth (KF).

Spørgsmål nr. 516:

Ministeren bedes oplyse status for DSB´s bestræbelser på at reducere partikel-forurening og emission fra de gamle ME-lokomotiver, herunder om bestræbel-serne følger budget og tidsplan, i hvilket omfang bestræbelserne virker, hvilkeeuropæiske normer for emission, som de ombyggede ME-lokomotiver bevisligtkan opfylde, samt redegøre for, hvilke yderligere tiltag, der kan gennemføresfor at sikre at miljøbelastningen fra ME-lokomotiverne reduceres.

Svar:

DSB har oplyst følgende:”De gældende krav til grænseværdier for udledningen af partikler varierer, oglovgivningen indeholder ikke grænseværdier for ultrafine partikler. I lovgivnin-gen beskrives grænseværdierne for partikelmassen i forhold til følgende områ-der:Bymiljø (naboer): Grænseværdier fastsat af Miljøstyrelsen og EU.Medarbejdere: Grænseværdier fastsat i arbejdsmiljølovgivningen.Materiel: Grænseværdier følger produktionstidspunktet og dækker ud-ledningen fra materiellet og ikke luftkvaliteten for omgivelserne.
De gældende krav til ME-lokomotivets udledninger er amerikanske og stammerfra 1980’erne, hvor ME lokomotivet blev leveret. På daværende tidspunkt eksi-sterede der ikke EU emissionsnormer. De første EU-emissionsnormer for nytrullende dieselmateriel til jernbanen blev vedtaget med virkning fra 2006. Deter ikke muligt at eftermontere udstyr på DSB’s ME lokomotiver, der bringeremissionerne på niveau med gældende EU normer for lokomotiver.
DSB’s arbejde for at reducerer påvirkningen af kunder, naboer og medarbejde-re fokuserer dermed ikke på at få ME-lokomotivet til at overholde en giveneuropæisk norm. DSB arbejder derimod med tiltag, der skal medvirke til en:1.Reduktion af miljøpåvirkningen fra ME-lokomotivet
Side 2/2
2. Afskærmning af vogneneAd 1. Reduktion af miljøpåvirkningen fra ME-lokomotivetDSB monterede i 2013 emissionskit på de sidste ME lokomotiver. Emissions-kittet har reduceret miljøpåvirkningen med ca. 30 %. Derudover har DSB mon-teret en katalysator på ét ME lokomotiv og er nu ved at kortlægge de miljømæs-sige gevinster samt økonomi og tidsplan forbundet med en efterfølgende se-riemontage. Katalysatoren forventes at betyde en væsentlig reduktion af partik-ler og den sorte røg.Ad 2. Afskærmning af vogneneDSB har besluttet at udskifte filtrene i luftindsugningen på dobbeltdækkervog-nene. Målinger viser en reduktion i antal ultrafine partikler på ca. 40 %. Ud-skiftningen forudsætter en ændring i softwaren til klimaanlægget, og DSB harindgået aftale med Bombardier om denne opgave. Udskiftningen forventesgennemført i løbet af juli 2014 og følger tidsplan og budget.Derudover har DSB indgået samarbejde med Deutsche Bahn om udvikling afløsninger, der kan sikre, at udstødningen fra ME lokomotivet ledes længerevæk og dermed ikke rammer dobbeltdækkervognene på samme måde. Denkonkrete løsning kendes ikke på nuværende tidspunkt, og dermed heller ikkeøkonomi og tidsplan.”Jeg kan i forlængelse af ovenstående bemærke, at vi desværre ikke kommer heltuden om problemet med miljøbelastningen fra ME-lokomotiverne før vi går fradieseldrift til eldrift på de danske skinner. Derfor har dette haft høj prioritet forregeringen.Med aftalen om Togfonden er der sat 8,7 mia. kr. af til at elektrifice-re resten af hovedbanenettet i Danmark, og alle de sjællandske strækninger,hvor de forurenende ME-lokomotiver kører på. Senest er der blevet indgået enaftale med Danske Folkeparti og Enhedslisten om at købe dobbeltdækkervogneog i den forbindelse reservere 420 mio. kroner til køb af el-lokomotiver.
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke