Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1355126_0001.png
1355126_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
7. marts 20142014-1322
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. marts 2014 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Transportudvalget.

Spørgsmål nr. 514:

Ministeren bedes kommentere henvendelserne af 3. februar 2014, 13. marts2014 og 17. marts 2014 fra Alarm-Import A/S om sikring mod højresvingsulyk-ker, jf. TRU alm. del - bilag 145, 202 og 213.

Svar:

Jeg har forelagt beskrivelserne af advarselssystemet fra Alarm-Import I/S forTrafikstyrelsen.Trafikstyrelsen henviser til den netop offentliggjorte strategi mod højresvings-ulykker, der bl.a. beskriver advarselssystemer til lastbiler.I forbindelse med udarbejdelsen af strategien indhentede et tværministerieltrejsehold erfaringer fra andre europæiske lande. Disse erfaringer er beskrevet ien rejserapport, som blev offentliggjort sammen med strategien. Her fremgårdet, at det hollandske infrastrukturministerium har gennemført en undersøgel-se af nye orienterings-, sensor- og advarselssystemer til lastbiler, herunder ensammenfatning af forskningsresultater på området. Rapporten konkludererbl.a., at advarselssystemer ikke kan hindre højresvingsulykker på grund af defysiske forudsætninger i mange af højresvingssituationerne, da situationen iløbet af få sekunder kan skifte fra sikker til farlig. Det fremgår, at det endnuikke er blevet påvist i noget land, at et sensor- og advarselssystem har resultereti færre ulykker.På baggrund heraf vurderedes det ikke, at detektorsystemer var egnede til atblive prioriteret som en foranstaltning mod højresvingsulykker.Trafikstyrelsen oplyser endvidere, at det ikke vil være muligt for et EU-landensidigt at indføre krav om særligt udstyr til lastbiler, da det vil kunne betrag-tes som en teknisk handelshindring.
Med hensyn til at montere en chip på alle cykler påpeger Trafikstyrelsen der-udover, at der er behov for, at lastbilchauffører fortsat holder øje med trafikan-ter tæt på lastbilen som for eksempel fodgængere, barnevogne mv., som ikke vilvære udstyret med identifikationschips. Det vil også kunne føre til farlige situa-tioner, hvis identifikationschips til cykler mangler, er blevet beskadiget eller afandre grunde ikke fungerer, og en lastbilchauffør handler i tillid til, at chippenvirker. Herudover er cyklen som transportmiddel attraktiv på grund af dennessimple konstruktion og de begrænsede tekniske krav til den. At kræve alle cyk-ler forsynet med identifikationschips kan derfor komme i konflikt med at beva-re cyklen som et enkelt og attraktivt transportmiddel.Trafikstyrelsen vil også fremover løbende følge udviklingen på området.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke