Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
14. november 20132013-4261
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. oktober 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kristian Pihl Lorentzen (V).Spørgsmål nr. 51:
Af Trafikstyrelsens og Banedanmarks publikation ”Togfonden DK – højha-stighed og elektrificering på den danske jernbane” fremgår følgende ordlyd påside 10: ”Men kortere rejsetid medfører også en markant bedre udnyttelse aftogmateriel og færre personaleudgifter”. Ministeren bedes redegøre for hvor-dan man opnår disse ”færre personaleudgifter”. Hvor store besparelser på per-sonaleudgifterne forventes der, og bliver der tale om fyringer af medarbejdereog i så fald hvilke, hvor mange og hvornår?Svar:
Med reducerede rejsetider kan et tog komme hurtigere fra start til endemål.I løbet af et givet tidsrum kan toget nå flere ture end det ellers ville kunne. Der-for kan såvel selve toget, som det personale, der arbejder i det, producere flerepassagerkilometer, end det ellers ville være muligt.Denne produktivitetsgevinst er en af fordelene ved Timemodellen. Den bety-der– som også anført i den citerede publikation - at det kun udløser få ekstraomkostninger at levere transport til de mange flere rejsende.Det er ud fra en relativ betragtning, at der bliver brug for færre personaleudgif-ter. I modsat retning trækker, at Timemodellen vil medføre en markant vækst itransportomfanget.
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr