Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1365079_0001.png
1365079_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
5. maj 20142014-1301
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. marts 2014 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål nr. 508:

Ministeren bedes i tabelform redegøre for udviklingen i overbelægningsprocent(andel af tog med belægning over 100 pct.) for de 10 mest overbelagte togs-trækninger siden 2010 opgjort på kvartaler og årsgennemsnit i myldretiden forstandardklasse (2. klasse), hvor der tages udgangspunkt i TRU alm. del-bilag201, Afrapportering Fjern- og Regionaltog, 4. kvartal 2013, bilag 2a.

Svar:

Jeg har bedt DSB udarbejde de ønskede tabeller, som findes vedlagt i bilag 1.I tilknytning hertil kan jeg oplyse, at den i bilaget omtalt myldretid både dæk-ker morgenmyldretiden (tidsrummet 7.00-9.00 på hverdage) og eftermid-dagsmyldretiden (tidsrummet 15.00-18.00 på hverdage), jf. kontrakten mellemDSB og Transportministeriet, pkt. 1.6.1.DSB oplyser desuden følgende:”For god ordens skyld skal DSB påpege, at der er tale om gennemsnitstal foralle myldretidstog på de pågældende strækningsafsnit. Det er DSB’s erfaring, atde mest populære myldretidsafgange har høj belægning, mens det typisk ermuligt at finde siddepladser på andre, nærtliggende afgange”.Det bemærkes, at det i kontrakten mellem DSB og Transportministeriet, pkt.1.6.1, er fastsat, at:”DSB er forpligtet til at tilrettelægge togproduktionen således, at alle passage-rer kan få siddeplads (belægning < 100 pct.) ved 90 pct. af togafgangene i myl-dretiden og i 95 pct. af de øvrige togafgange”.DSB overholder ovennævnte belægningskrav.
Hvis man skulle garantere siddepladser til alle passagerer i myldretiden, hvorefterspørgslen er størst, ville det blive meget dyrt. Det vil faktisk betyde, at derville skulle købes togsæt eller vogne, som kun ville skulle bruges på ganske fåafgange, hvor efterspørgslen er størst, og så stå stille resten af dagen.Jeg antager, at det er derfor, man overalt i verden ser, at togene i myldretidener godt fyldte.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke