Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1299765_0001.png
1299765_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
13. november 20132013-4261
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. oktober 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål nr. 50:

”Kan ministeren bekræfte, at der i forbindelse med den planlagte åbning afFemern-forbindelsen i 2021 kan forventes en frigørelse af kapacitet på banenpå Vestfyn og at denne kapacitet eksempelvis kunne udnyttes til en styrkelse afpassagertogstrafikken på Vestfyn?”

Svar:

Ja, den planlagte åbning af Femern-forbindelsen i 2021 vil bidrage til at frigørekapacitet på den vestfynske bane, herunder fordi godstogene mellem Øre-sundsregionen og Tyskland med fordel vil kunne køre direkte via Femernfor-bindelsen og derved spare 160 kilometer. Det vil både styrke den internationaletogtrafik og samtidigt frigøre kapacitet på den eksisterende danske jernbanein-frastruktur til fordel for både landsdelstrafikken i Danmark og den vestfynskebane.Hertil kommer effekten af den nye dobbeltsporede højhastighedsbane overVestfyn, som indgår i regeringens udspil til Togfonden, og som forventes at ståfærdig i midten af 2020’erne. Med baneanlægget opnås en rejsetidsgevinst påca. 6 minutter mellem Odense og henholdsvis Trekantsområdet, Aarhus, Es-bjerg og andre dele af Jylland, og hermed er baneanlægget med til at muliggøretimemodellen til Esbjerg og Aarhus.Dertil opnås en betydelig kapacitetsudvidelse, da den eksisterende bane besva-res til brug for både regionaltog og godstog, hvilket også er centralt mht. reali-seringen af timemodellen. Den øgede kapacitet på banen betyder, at der kankøre flere regionale tog på Fyn, samt at Super-lyntogene ikke skal vente pålangsommere IC- og regionaltog.Dette betyder dog ikke, at man skal undlade at se på, hvorledes man kan skabebedre trafikafvikling på Vestfyn, som understøtter målet om vækst i den kollek-tive trafik frem mod midten af 2020’erne. En arbejdsgruppe bestående afTransportministeriet, DSB, Fynbus og Region Syddanmark er ved at undersø-
ge, hvordan en evt. ny trafikbetjening på Vestfyn kan realiseres i 2015 i forbin-delse med en trafikkontrakt mellem staten og DSB i form af omlægning af kø-replaner for bus og tog.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr