Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1356243_0001.png
1356243_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
8. april 20142014-1295
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. marts 2014 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr.498:

”Ministeren bedes gøre rede for, hvorfor Sverigestrafikken først kan adskilles i2020, når kontrakten udløber i 2017.”

Svar:

På grund af den begrænsede banegårdskapacitet i København vil det ikke væremuligt at fortage en simpel opdeling af den nuværende trafik, så både togene påKystbanen og Øresundsbanen udgår og ender i København. Som Trafikstyrel-sens analyse af kapaciteten på og ved København H viser, vil det være ufor-holdsmæssigt dyrt, og meget langt fra samfundsøkonomisk rentabelt, at udbyg-ge kapaciteten på selve København H.For at kunne isolere Sverigestrafikken til strækningen mellem Sverige og Kø-benhavn vil det være nødvendigt at koble Kystbanens tog sammen med togene iden sjællandske regionaltrafik.Dette vil først i fuldt omfang være muligt fra begyndelsen af 2020’erne, daKystbanens tog ikke før da, vil have tilstrækkeligt mange elektriske sjællandskeregionalstrækninger at kunne køre ud på fra København og omvendt. Det vildog formentlig være muligt med en gradvis omlægning, så visse tog på Kystba-nen knyttes sammen med den sjællandske regionaltrafik før 2020.
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke
Side 2/2