MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
23. maj 2014
2014-1295
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. marts 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 494:
Når ministeren agter at genoverveje beslutningen om at indføre enmandsbetje-
ning på Kystbanen, indebærer dette da bl.a. kontakt med loko- og togførerne
om de problemer og sikkerhedsrisici, som den påtænkte enmandsbetjening vil
medføre.
Svar:
På borgermødet om Kystbanen den 18. februar 2014 sagde jeg, at jeg ville se det
materiale, der lå til grund for daværende transportminister Henrik Dam Kri-
stensens beslutning om at indføre enmandsbetjening på Kystbanen, igennem.
Det har jeg nu gjort, og jeg må konstatere følgende:
Passagerudviklingen har været lavere end forventet på strækningen Helsingør -
Landegrænsen, hvorfor billetindtægterne ikke har været lige så høje som for-
ventet. Det har derfor desværre været nødvendigt at finde besparelser på op
mod 30 mio. kr. årligt på strækningen Helsingør - Landegrænsen for at sikre, at
bevillingen på finansloven kan overholdes.
I udmøntningen af besparelsen har det været afgørende at finde den løsning,
der er til mindst mulig gene for brugerne af Kystbanen. Det blev vurderet, at
enmandsbetjening var den løsning, der samlet set ville påvirke passagererne
mindst. Alternativt ville man f.eks. helt skulle aflyse myldretidstogene og redu-
cere togfrekvensen fra 10-minutters drift til 20-minuttersdrift på store dele af
dagen.
DSB Øresund har ansvaret for at sikre, at enmandsbetjening gennemføres på
en fuldt ud sikkerhedsmæssig forsvarlig måde. Trafikstyrelsen er sikkerheds-