Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1372887_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
23. maj 2014
2014-1295
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. marts 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 494:
Når ministeren agter at genoverveje beslutningen om at indføre enmandsbetje-
ning på Kystbanen, indebærer dette da bl.a. kontakt med loko- og togførerne
om de problemer og sikkerhedsrisici, som den påtænkte enmandsbetjening vil
medføre.
Svar:
På borgermødet om Kystbanen den 18. februar 2014 sagde jeg, at jeg ville se det
materiale, der lå til grund for daværende transportminister Henrik Dam Kri-
stensens beslutning om at indføre enmandsbetjening på Kystbanen, igennem.
Det har jeg nu gjort, og jeg må konstatere følgende:
Passagerudviklingen har været lavere end forventet på strækningen Helsingør -
Landegrænsen, hvorfor billetindtægterne ikke har været lige så høje som for-
ventet. Det har derfor desværre været nødvendigt at finde besparelser på op
mod 30 mio. kr. årligt på strækningen Helsingør - Landegrænsen for at sikre, at
bevillingen på finansloven kan overholdes.
I udmøntningen af besparelsen har det været afgørende at finde den løsning,
der er til mindst mulig gene for brugerne af Kystbanen. Det blev vurderet, at
enmandsbetjening var den løsning, der samlet set ville påvirke passagererne
mindst. Alternativt ville man f.eks. helt skulle aflyse myldretidstogene og redu-
cere togfrekvensen fra 10-minutters drift til 20-minuttersdrift på store dele af
dagen.
DSB Øresund har ansvaret for at sikre, at enmandsbetjening gennemføres på
en fuldt ud sikkerhedsmæssig forsvarlig måde. Trafikstyrelsen er sikkerheds-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372887_0002.png
myndighed på dette område, og DSB Øresunds model vil skulle godkendes af
Trafikstyrelsen, inden enmandsbetjeningen kan igangsættes.
Angående kontakt med lokomotiv- og togførere finder jeg det rigtigst, at de i
første omgang fremsætter deres bemærkninger over for DSB Øresund, som på
denne måde vil kunne tage disse bemærkninger i betragtning ved udarbejdelse
af ansøgningen til Trafikstyrelsen.
Enmandsbetjening er et velkendt driftskoncept, der bl.a. har været i drift på
hele S-togsnettet siden 1978. Det, der vil adskille Kystbanen fra S-tog, er, at der
på Kystbanen fortsat vil være togfører om bord på hverdagsaftener mellem kl.
20.00 og 02.00 samt fredag og lørdag nat mellem kl. 20.00 og 08.00. Angåen-
de forsinkelsen af implementeringen af enmandsbetjeningen henviser jeg til
mit brev til Transportudvalget af 5. maj 2014, jf. TRU alm. del - bilag 258.
Jeg har stor forståelse for, at enmandsbetjening på Kystbanen kan være udfor-
drende for mennesker med handicap i de tidsrum, hvor der fremover ikke vil
være mulighed for at foretage spontanrejser.
Jeg har derfor undersøgt, hvordan vilkårene for mennesker med handicap vil
være fremover på Kystbanen sammenlignet med de vilkår, mennesker med
handicap har på andre regionaltogstrækninger i Danmark, når de skal med
toget.
Handicapservicen på Kystbanen med enmandsbetjening vil stadig være bedre,
idet der vil være betydelig kortere varsel (2 timer) i forhold til de minimum 48
timers varsel, som er påkrævet på andre regionaltogstrækninger.
Der er desuden væsentligt bedre adgang til lavgulvsvogne på Kystbanen. End-
videre vil DSB Øresund også fremover tilbyde døgnåben telefonservice for alle
kunder, dvs. også for dem, der har brug for at bestille handicapservice. Til
sammenligning kan det nævnes, at DSBs telefonservice for mennesker med
handicap er kun åben fra kl. 8-15.
Samlet finder jeg ikke, at der er grundlag for at ændre beslutningen om at ind-
føre enmandsbetjening på Kystbanen. Der skulle findes en besparelse, og alter-
nativet, jf. ovenfor, ville efter min vurdering have været til større gene for bru-
gerne af Kystbanen.
Med
venlig
hilsen
Side 2/2
Magnus Heunicke