MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
26. august 2014
2014-1295
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. marts 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 493:
Hvilke anbefalinger i Hess-rapporten ønsker ministeren at fremme med hen-
blik på at forbedre forholdene på Kystbanen.
Svar:
Indledningsvist bemærkes det, at der ved Hess-rapporten forstås den rapport,
som ECG Signalling Competence (ved Hansjörg Hess) har udarbejdet om mu-
lighederne for at øge den passageroplevede rettidighed i Øresundstrafikken og
på Kystbanen til minimum 90 %, og som blev offentliggjort den 19. marts 2010.
Baggrunden var, at den passageroplevede rettidighed på de nævnte stræknin-
ger i en længere periode havde været omkring 80 %.
Spørgsmålet går på hvilke anbefalinger, jeg ønsker at fremme med henblik på
at forbedre forholdene på Kystbanen. Hertil bemærkes, at indtil togtrafikken på
Kystbanen og over Øresund adskilles, vil tiltag i forhold til togtrafikken over
Øresund også have en positiv effekt i forhold til rettidigheden på Kystbanen.
De punkter i Hess-rapporten, der relaterer sig til Kystbanen, er følgende:
1) Etablering af en dedikeret projektorganisation til fremme af rettidighe-
den
2) Implementeringen af et nyt køreplanlægningskoncept og
3) Analyse af de grundlæggende årsager til infrastruktur- og materielfejl
med henblik på at identificere den rette fejlretning.
Ovenstående anbefalinger i Hess-rapporten er gennemførte. Der er dog ikke
gennemført en analyse af årsagerne til materielfejl. Derimod har Transportmi-