Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1358470_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
11. april 20142014-1293
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. marts 2014 stillet mig følgende spørgsmål491 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Karsten Lauritzen (V).

Spørgsmål nr. 491:

Ministeren bedes oplyse, om der eksisterer undersøgelser, der indikerer, atbrede dæk og et lavt dæktryk medfører, at gyllevogne er mere skånsomme endlastbiler, og i forlængelse heraf redegøre for, om konsekvenserne heraf kanvære, at nogle kommuners forbud mod fyldte gyllevogne er indført på et fejlag-tigt eller mangelfuldt grundlag?

Svar:

Vejdirektoratet har tidligere lavet interne beregninger vedrørende gyllevognesvejslid, hvor forskellige gyllevogne med varierende dæktryk og dækbredder ervurderet i forhold til vejsliddet fra sammenlignelige lastbiler.Brede dæk og lavt dæktryk reducerer generelt vejsliddet, men totalvægten ogdermed akseltrykket af køretøjerne er også en meget vigtig parameter i forholdtil vejsliddet. Derfor vil fuldt lastede gyllevogne belaste vejene mere end sam-menlignelige lastbiler.Vejdirektoratet er bekendt med en undersøgelse udført af det rådgivende firmaGrontmij på foranledning af Asfaltindustrien. Undersøgelsen viser, at gyllevog-nene især er hårde ved de tynde vejopbygninger, som typisk vil være den typeveje, gyllevognene kører på. En af årsagerne er, at dækkenes ribbemønster gi-ver en forholdsvis lille kontaktflade, og derfor et højt reelt kontakttryk.
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke