Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1358467_0001.png
1358467_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
11. april 20142014-1293
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. marts 2014 stillet mig følgende spørgsmål489 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Karsten Lauritzen (V).

Spørgsmål nr. 489:

Ministeren bedes redegøre for, om regeringen planlægger at iværksætte yderli-gere initiativer for så vidt angår reducering af de omkostninger og det besvær,som danske landmænd oplever i relation til gyllekørsel og reglerne herfor, her-under de forskellige kommunale niveauer for opfyldning af gyllevogne samtregelsæt vedr. akseltryk, udover annonceringen om at ændre færdselsloven, jf.svar på TRU alm. del spørgsmål 435?

Svar:

De danske landmænd har fået er en dispensation fra de gældende bestemmel-ser om akseltryk og totalvægte gældende for gyllekøretøjer.For så vidt angår statsvejnettet, er der i dispensationen fastlagt grænser, somVejdirektoratet vurderede, at statsvejnettet kan holde til uden væsentligt for-øget slid.For så vidt angår det kommunale vejnet, kender Vejdirektoratet ikke grænsenfor, hvor meget forøget slid, der er acceptabelt på kommunernes mindre godeveje. Denne viden ligger hos den enkelte kommune.Jeg mener derfor fortsat, at det skal være op til den enkelte kommune at gen-nemføre de fornødne afvejninger i forhold til de forøgede vedligeholdelsesom-kostninger, det måtte påføre kommunerne at tillade kørslen med forøgede ak-seltryk på deres vejnet.Det er almindeligt anerkendt, at forøgelse af akseltryk på en given aksel giveren forøgelse af sliddet på vejen i fjerde potens. Det betyder i praksis, at en 10%forøgelse af akseltrykket giver en forøgelse af vejsliddet på 46%. På svagt befæ-stede veje kan slidforøgelsen være endnu større. Derudover skal man være op-mærksom på, at landbrugskøretøjerne ofte er betydeligt bredere end andrekøretøjer, hvorfor hjulene vil køre tættere på yderkanten af vejene, som er sær-lig sårbar for at blive ødelagt af ekstra akseltryk.
Som det fremgår af svar på TRU spørgsmål 540 fra tidligere transportministerHenrik Dam Kristensen, ønsker regeringen at indføre en permanent lovfastsatmulighed for, at kommunerne, såfremt de vurderer, at kørslen kan afvikleshensigtsmæssigt, kan tillade kørsel efter samme vilkår, som er fastsat for stats-vejnettet.Forslaget til ændring af færdselsloven, som omtalt i TRU 540, er endnu ikkefremsat. Dette skyldes, at Trafikstyrelsen er i gang med at udarbejde en rækkeandre forslag til ændring af færdselsloven, og at der først vil blive fremsat etsamlet forslag til revision af færdselsloven, når alle ændringsforslag er klar.Det er ærgerligt, hvis dispensationen forvolder de danske landmænd besvær,for det har ikke været formålet. Men det er så langt, vi kan gå uden, at det med-fører uforholdsmæssig store udgifter for nogle kommuner til forøget vedlige-holdelse af vejene.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke