Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1362529_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
28. april 2014
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. marts 2014 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Erling Bonnesen (V).

Spørgsmål nr. 488:

Ministeren bedes redegøre for, om der i de indgåede aftaler om udbygningen afden fynske motorvej fra Nr. Åby og frem til Odense ved motorvejssammenflet-ningen med Svendborgmotorvejen, når der er fremskaffet finansiering, om derså er indgået aftaler om, hvorvidt udbygningen skal fortsætte fra Nr. Åbysideneller fra Odense-siden, og såfremt der ikke er indgået aftaler herom, bedes mi-nisteren redegøre for sin holdning hertil.

Svar:

Folketinget vedtog i 2010 en anlægslov for udbygning af motorvejen på Vestfynfra 4 til 6 spor fra Middelfart til Odense V. Parterne bag aftalerne om En grøntransportpolitik (S, R, V, DF, SF, LA og K) har afsat 1,2 mia. kr. (2013-priser) til1. etape, Middelfart-Nr. Aaby, som forventes afsluttet i 2014. I 2013 vedtogFolketinget også en anlægslov for udbygning af motorvejen syd om Odense.Forligskredsen har i første omgang besluttet at afsætte 0,2 mia. kr. til den del afprojektet, der vedrører et nyt tilslutningsanlæg, der skal forbinde det kommen-de Odense Universitetshospital med motorvejen.Der er ikke indgået aftaler om finansiering af de øvrige strækninger, som sam-let vil koste ca. 4,4 mia. kr. (2013-priser). En stillingtagen til en evt. næste eta-pe vil afhænge af finansieringsmulighederne og drøftelserne i forligskredsen.Jeg mener generelt, at vi skal prioritere projekter, der kan skabe værdi og væksti vores samfund. Jeg hæfter mig ved, at både etapen på Vestfyn og etapen sydom Odense er projekter, der giver et fornuftigt samfundsøkonomisk afkast.
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke