Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1351456_0001.png
1351456_0002.png
MINISTEREN
Borgmester Leon SebbelinKommunaldirektør Jes LundeRebild Kommune
DatoJ. nr.
2014-1114
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Kære Leon Sebbelin og Jes LundeTak for jeres henvendelse vedrørende Skørping station.Det glæder mig, at man også i byrådet ser en værdi i, at baneoverskæringen iSkørping lukkes, og at der er tilfredshed lokalt med den nye vejunderføring.I forhold til løsningen for de lette trafikanter noterer jeg mig, at der ikke ersamme tilfredshed med Banedanmarks løsning lokalt, men jeg bemærker også,at der er forskellige holdninger til løsningen.Banedanmark har oplyst mig om, at:”Det projekt, der er vedtaget i anlægsloven (L123), er fastlagt i samarbejde medRebild Kommune, og det har været behandlet i Byrådet, hvor der blev givettilsagn om at medfinansiere den sydligt beliggende gangtunnel med 3 mio. kr.Dette er som bekendt indarbejdet som en præmis i Anlægsloven, som også in-deholder den nordligt beliggende gangbro, der giver adgang til perronerne, og iøvrigt er velbeliggende i forhold til den nyligt etablerede parkeringsplads. Deter Banedanmarks vurdering, at det samlede anlæg vil give en forbedring af sik-kerheden for de lette trafikanter, der herved har mulighed for at krydse banenude af niveau.I det hidtidige forløb er der vurderet alternative forslag til gangbroen. Forudsatat hastigheden gennem stationen opgraderes til 160 km/t vil det lokale forslagmed en centralt placeret perrontunnel være i størrelsesordenen 10-20 mio. kr.dyrere end det forslag med gangtunnel og gangbro, der nu realiseres. Det alter-native forslag har ikke været i offentlig høring, og der har så vidt vides hellerikke været tilkendegivelser om, at Rebild kommune ønsker at fremme løsnin-gen med det deraf følgende krav om finansiering af meromkostningerne.I forhold til den igangværende VVM-analyse af en opgradering op til 200 km/tkan det oplyses, at denne næppe vil have betydning for Skørping station. Ba-nedanmark har udarbejdet en indledende analyse, der viser, at det næppe bli-ver aktuelt at opgradere hastigheden gennem stationen udover de 160 km/t,der hidtil har været forudsat. Projektet indeholder generelt kun mindre tilpas-ninger af banen og udskiftninger af broer og dæmninger på strækningen mel-
lem Hobro og Aalborg. En fuldstændig ombygning af Skørping station vil såle-des næppe blive bragt i spil, idet en yderligere opgradering af hastigheden net-op på dette sted vil være forbundet med store omkostninger.Det er endvidere for sent at ændre løsningen på nuværende tidspunkt, såfremtoverkørslen skal nedlægges inden signalprogrammet. Det skyldes, at der ud-sendes udbudsmateriale og afholdes licitation indenfor de førstkommende ugerfor at kunne nå at udføre dele anlæggene i sommerferien, hvor trafikken erplanlagt spærret. Udsættes dette arbejde, kan erstatningsanlægget først færdig-gøres efter signalprogrammet, hvilket betyder, at der skal afholdes omkostnin-ger til indpasning af den nuværende overkørsel. Netop dette forhold betyder atden forudsatte medfinansiering fra signalprogrammet bortfalder, hvis der skalfindes en ny løsning for de lette trafikanters passage. ”
Side 2/2
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke