Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
20. marts 2014
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. marts stillet mig følgende spørgsmål (TRUalm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraKristian Pihl Lorentzen (V).Spørgsmål nr. 479:
Ministeren bedes i forlængelse af TRU alm. del – svar på spm. 444 bekræfte,om det er korrekt, at det i dag tager et lyntog med 18 pct. køretidstillæg 6 ½minut at komme igennem den 12 km lange tunnel under Storebælt, hvilket be-tyder, at der med 9 af sådanne tog/kanaler i timen alene er 1 ½ minut i timentil ”buffer” mellem kanalerne, hvilket igen medfører, at andre tog såsom IC-tog,regionaltog og godstog – der alle har en længere køretid end lyntog – vil belæg-ge mere end én kanal, og at der således ikke i dag er mulighed for 9 ”blandede”tog i timen over Storebælt.Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der oplyser:”Spørgerens beregning kan ikke bekræftes. Dette skyldes først og fremmest, atder i beregningerne ikke inddrages det forhold, at strækningen mellem Korsørog Sprogø er inddelt i flere såkaldte ”blokafsnit”, hvorfor der på samme tid kanvære flere tog i samme spor på strækningen.Tunnelen under Storebælt er på 8,1 kilometers længde og kan af et lyntog gen-nemkøres på 3½ minut. Hele banestrækningen mellem Korsør og Sprogø erpå11,9 kilometer, og et lyntog har en planlagt køretid på 5½ minut for dennestrækning.Strækningen mellem Korsør og Sprogø er inddelt i 4 ”blokafsnit”, således attogene kan køre tættere efter hinanden, hvilket betyder, at togene kan køre i entidsmæssig afstand på 3 minutter med den givne hastighed. Dette betyder atStorbæltstunnelen har en teknisk-teoretisk kapacitet på 20 tog i timen, hvis detudelukkende var lyntog, der kørte på strækningen.Hvis der tages hensyn den daglige trafik med togenes forskelligheder, stands-ningsmønstre og hastigheder samt tunnelrestriktioner i Storebæltstunnelen -gældende i forbindelse med f.eks. godstog, der befordrer RID-gods (farligtgods) – så kan der ved blandet kørsel, opnås en kapacitet på 9 tog i timen”.
Med venlig hilsenSide 2/2
Magnus Heunicke