Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1348251_0001.png
1348251_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
20. marts 20142014-1107
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. marts 2014 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 473:

Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt forløbet omkring udskiftningen afbroklappen på jernbanebroen over Limfjorden har givet anledning til ændrin-ger i Banedanmarks hidtidige praksis i forbindelse med anlægs- og byggeopga-ver.

Svar:

Jeg har forelagt udvalgets spørgsmål for Banedanmark, som oplyser:”Banedanmark har udarbejdet en intern evaluering af projektforløbet vedr.genetableringen af Jernbanebroen over Limfjorden. Ligeledes har Transport-ministeriet haft det uafhængige rådgivningsfirma Emcon til at udarbejde enevalueringsrapport af forløbet. Begge evalueringer er sendt til udvalgets orien-tering den 18. december 2013.På baggrund af disse evalueringer har Banedanmark ændret den hidtidigepraksis for akutte projekter af kompleks karakter med henblik på at sikre enhurtig gennemførelse og samtidig sikre opfyldelse af de tekniske stillede krav.Ændringerne omfatter et mere detaljeret udbudsprojekt med henblik på enbedre koordinering af grænseflader og dertil hørende tolerancer. Bygherretil-synet hos totalentreprenør og dennes underleverandører suppleres desudenmed fastlagte stikprøvekontroller ved uafhængig kontrolinstans og fysisk stik-prøvekontrol. Dette eksempelvis ved kontrol på værkstedet under produktio-nen, ved levering af elementer eller andre leverancer.Derudover indarbejdes flere bod/bonus belagte milepæle i kontrakttidsplanen,som skal formå entreprenøren/leverandøren til at sikre og redegøre for frem-drift og kvalitet på udvalgte nøgleaktiviteter. I akutte projekter vil validatordesuden blive udpeget ved projektets opstart.
Udover ovenstående ændringer i Banedanmarks praksis for akutte projekter afkompleks karakter, har Banedanmark ændret i de generelle procedurer mv.Ændringerne i de generelle procedurer omfatter krav om en mere omfattenderolle til totalentreprenørens rådgiver. Det betyder, at der i totalentreprisekon-trakter, hvor de samfundsmæssige konsekvenser i forbindelse med forsinkelserer så store, som de har været på dette projekt, vil blive indarbejdet krav til,hvilken funktion totalentreprenørens rådgiver skal have i projektet. Totalentre-prisekontrakterne vil desuden fremover stille strengere krav til entreprenøren iforbindelse med udskiftning af nøglemedarbejdere.Derudover er myndighedsprocessen ændret, hvormed koordineringen af myn-dighedsgodkendelsesprocessen (herunder validering) fremover vil blive vareta-get af Banedanmark, og dermed ikke være en del af totalentreprenørens ydel-ser.Forløbet har ligeledes givet anledning til at ændre i Banedanmarks organise-ring, hvormed Banedanmark siden 2013 har nedsat styregrupper, som vil følgeprojekterne.Endvidere vil Banedanmark som bygherre fremover lede og tage referat vedalle projekterings- og byggemøder i forbindelse med totalentrepriser.”
Side 2/2
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke