Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1299758_0001.png
1299758_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
13. november 20132013-4261
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. oktober 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål nr. 47:

”Af Trafikstyrelsens og Banedanmarks publikation ”Togfonden DK – højha-stighedog elektrificering på den danske jernbane” fremgår følgende ordlyd påside 11: ”Med timemodellens nye banestrækninger udvides den samlede bane-kapacitet mellem Odense og Aarhus. Det muliggør forbedring af både regional-trafik og landsdelstrafik.” I den forbindelse bedes ministeren oplyse, om rege-ringen i udspillet Togfonden DK har afsat midler til, at den nævnte styrkelse afregionaltrafikken i Østjylland og i andre dele af landet kan realiseres? Hvormeget anslår ministeren, at et sådant løft af regionaltrafikken i kølvandet påeventuel realisering af Togfonden DK vil koste?”

Svar:

Med regeringens udspil til Togfonden DK lægges der op til finansiering af ba-neanlæg, der muliggør realisering af Timemodellen på bl.a. strækningen mel-lem Odense og Aarhus - Hobro. Anlæggene giver ekstra banekapacitet og mu-lighed for hurtigere rejsetid for hele togtrafikken. Det er automatisk til fordelfor alle de regionaltog, som i forvejen kører på strækningen.Baneforbedringerne giver også mulighed for yderligere forbedringer af regio-naltogstrafikken, hvis der i fremtiden er villighed til at prioritere offentlige ind-køb af supplerende regionaltogstrafik, såfremt udvidelser ikke kan løbe rundt isig selv.Der er ikke afsat midler i Togfonden til dækning af omkostninger i forbindelsemed udvidet regionaltrafik, og der er ikke foretaget beregninger af, hvad ensådan netto vil koste. Dette skal ses i lyset af, at Togfonden omhandler infra-strukturinvesteringer. Den udvidede trafik vil desuden først være relevant, nårtogfondens anlæg står klar midt i 2020’erne, og problemstillingen må derforindgå i de politiske forhandlinger om operatørkontrakterne på dette tidspunkt.Det står dog klart, at Timemodellen og elektrificeringen fuldt indfaset vil for-bedre økonomien i passagertogtrafikken mellem landsdelene markant. Udover
at kunne dække udgifterne til indkøb af flere tog og øget kørselsomfang efterla-der Timemodellen et driftsøkonomisk overskud, som kan medgå til finansie-ring af andre aktivitetsudvidelser i togtrafikken, herunder regionale.Medvenlighilsen
Side 2/2
Pia Olsen Dyhr