Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
13. november 20132013-4261
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. oktober 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kristian Pihl Lorentzen (V).Spørgsmål nr. 46:
”Af Trafikstyrelsens og Banedanmarks publikation ”Togfonden DK – højha-stighed og elektrificering på den danske jernbane” fremgår følgende ordlyd påside 10: ”Gevinsten for timemodelstogene ligger ikke i større billetindtægter,men i produktionsoptimering, hvor priserne i de dimensionerende timer hævesså meget, at efterspørgslen efter siddepladser falder. Man kan således undgåindkøb af dyrt materiel, der kun vil blive brugt i begrænset omfang”. Ministerenbedes kommentere dette udsagn, herunder med hensyn til, om det er regerin-gens hensigt at hæve billetprisen i myldretiderne så meget, at der altid vil væreplads i de nye superlyntog jf. timemodellen?”Svar:
Som det fremgår af Trafikstyrelsens rapport for Togfonden giver kortere rejse-tid flere passagerer og større indtægter. De flere passagerer kræver samtidigtindsats af ekstra pladser og dermed øgede omkostninger til drift og anskaffelseaf tog. Omvendt indebærer kortere rejsetid en mere effektiv udnyttelse af tog-materiel og personale.Samlet set viser analyserne, at Timemodellen forbedrer den samlede driftsøko-nomi i togbetjeningen med udgangspunkt i de nuværende takst- og dimensio-neringsforudsætninger. Trafikstyrelsen har opgjort forbedringerne til 150 mio.kr. årligt.Herudover har Trafikstyrelsen analyseret mulighederne for yderligere at for-bedre den driftsøkonomiske effekt, og vurderer at det er muligt at forbedreresultatet med yderligere 300 mio. kr. årligt gennem prisdifferentiering. Det erkonsekvensen af dette følsomhedsalternativ, der citeres i spørgsmålet.Der er imidlertid tale om en potentiel mulig økonomiforbedring, som ikke lig-ger til grund for den fremlagte samfundsøkonomi i Timemodellen, og som hel-ler ikke indgår i regeringens planer for udmøntning af Togfonden.
MedvenlighilsenSide 2/2
Pia Olsen Dyhr