Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1352057_0001.png
1352057_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
28. marts 20142014-1011
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 28. februar 2014 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål 456:

Ministeren bedes redegøre for, hvorledes investeringen i den fortsatte forbed-ring af IC4-togenes performance følger anbefalingerne fra Atkins rapporten”IC4/IC2 Review”. Herunder bedes ministeren redegøre for, hvornår IC4 ogIC2 ventes at kunne anvendes på lige fod med andet materiel i den daglige tog-drift, hvorledes udviklingen i IC4-togenes performance følger den forventedeudvikling skitseret i Atkins rapporten ”IC4/IC2 Review” (side 43), og hvorvidtdet anbefalede budget overholdes (side 35 og 47)?

Svar:

Til besvarelse af spørgsmålet har jeg bedt DSB om at komme med bemærknin-ger. DSB oplyser følgende:”Atkins rapporten indeholder en række anbefalinger, der tilsammen har tilformål at forbedre driftsstabiliteten af IC4 flåden. Som det fremgår at DSB’smånedlige statusrapport for IC4 og IC2, som sendes til Transportudvalget, eralle forslag til tiltag nævnt i rapporten igangsat, og hovedparten er alleredeindarbejdet i togene.IC4 har i både december 2013 og i januar 2014 opnået en driftsstabilitet påover 7000 km mellem tekniske hændelser, hvilket svarer til Atkins rapportensforventningsudvikling. Se figuren nedenfor, hvor der til udfyldelse af ”faktiskMDBF” er anvendt tal for driftsstabiliteten ultimo året.Allerede i dag indgår IC4/IC2 på lige fod med andet materiel i den daglige tog-drift. Aktuelt stilles dagligt 28 IC4 og 7 IC2 togsæt til rådighed for Driften, in-klusive 5 IC4 og 3-5 IC2 togsæt til driftsreserve. Af disse anvendes 8 IC4 togsætsom X-lyn i landsdelstrafikken, 15 i regionaltrafikken samt 2 IC2 i regionaltra-fikken. DSB udvider successivt i takt med at performance og teknisk formåenbedres.
Der er som anbefalet i Atkins tilknyttet yderligere ressourcer til IC4 for at un-derstøtte de aktiviteter, som tilsammen forventes at bringe IC4 i mål. Ligeledeser der afsat supplerende midler udover de 800 mio. kr., som DSB i 2011 havdeafsat til at opgradere togene, til at understøtte DSB’s forventninger om funktio-nalitet og driftsperformance i de enkelte udviklingstrin. DSB har ingen for-ventninger til, at færdiggørelsen af togene vil betyde omkostninger udover detoprindelige aktstykke. ”
Side 2/2
Mål for udvikling i MDBF25.00020.00015.00010.0005.000-
KM ML. HÆNDELSER
201 201 201 201 201 201 201 201 201 202 202 2021234567890122.00 4.00 7.00 12.0 15.0 17.5 19.0 20.0 21.5 23.0 24.0 25.0
Atkins
Faktisk MDBF 1.96 3.29 7.02
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke