Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1349538_0001.png
1349538_0002.png
1349538_0003.png
1349538_0004.png

Transportudvalget 2013-14

(Omtryk - 27-02-2014 - Ændret ordlyd) TRU Alm.del Bilag 179

Offentligt (01)

Louise og Thomas Pedersen, Løvkærvej 19c, Mundelstrup, 8471 Sabro
Om rute 26 ved Sabro og MundelstrupOm os:Vi bor i Mundelstrup i et af de ti nye huse på Løvkærvej, der vil få mellem 2 og 50 meter tilden nordlige linjeføring og lige over 300m til den sydlige. Vi får motorvejen tæt på uansethvad, men vi foretrækker klart den sydlige linjeføring, fordi den generer færrest mulige.Vi købte grunden, da en økonomirapport pegede på en endnu sydligere linjeføring.Desuden behandlede Aarhus Kommune en lokalplan for området og en stor nabogrundskulle udnyttes til etagebyggeri – alle de udviklingsplaner er nu gået i stå.Vi er ikke med på Vejdirektoratets kortmateriale på trods af, at projektleder ogmedarbejdere fra Vejdirektoratet har besøgt os og sendt os materiale. Se kort:
Vi bor i et hus vedmarkering nummer 7.Vores hus og fem af voresnaboers huse er ikke medpå dette kort, som er lagtpå Vejdirektoratetshjemmeside den 7.2.2014som en opdatering.
Samlet set mener vi, at den sydlige linjeføring er den bedste for området. Det bygger vi påfølgende:Området har talt. Aarhus Byråd, Fællesrådet for Fårup Sabro, Sabro Fårup beboerforening,det lokale erhvervsliv og størstedelen af borgerne i området peger på den sydlige linjeføring.De borgere, virksomheder og Skanderborg Kommune, som har peget på den nordligelinjeføring, har to kilometer eller mere til begge linjeføringer. Deres anke har primært væretlukningen af Borumvej, som forbinder Aarhus med oplandet. Det har været en udbredtmisforståelse, at kun den sydlige linje lukker denne vej. Begge linjer lukker vejen (rapport438 side 5).Den sydlige linjeføring forløber med Vejdirektoratets ord i ”åbent land”, mens den nordligelægger klos op af bebyggelse (rapport 438 side 5).Naturen i form af Stormosen røres ikke af den sydlige linjeføring. Se rapport 438 side33: ”forslaget passerer den B-målsatte sø Stormose i en afstand af ca. 100m”.
1
Louise og Thomas Pedersen, Løvkærvej 19c, Mundelstrup, 8471 Sabro
Stormosen er forurenet og af ringe naturværdi. Se rapport 403 side 112: ”Søen er B-målsatmen eutrofieret, og den økologisk tilstand er ringe”.Det skovområde, der inddrages af den sydlige linjeføring, har ”dårlig naturværdi” (rapport438 side 30).Adgangsforholdene til skovområdet er ringe for den brede offentlighed, og ifølge voreserfaringer er området ringe benyttet. Ved den offentlige indgang til Stormosen ogVindskoven bliver man mødt af dette syn:
Billeder fra 04.08.2013. Indgangen til Vindskoven er til venstre (med en bom) og Stormosen til højre med skiltet uvedkommende færdselforbudt.
De gange, vi har færdes i Vindskoven, har vi ikke mødt et eneste menneske. Vejen derleder op til skoven har hverken fortov eller cykelsti.Dyre- og naturlivet forringes ikke af den sydlige linjeføring. Rapport 438 side 5: ”med deplanlagte tiltag er det samlet set vurderet at levevilkårene for de beskyttede dyre- ogplantearter ikke vil blive forringet af vejanlægget i Sydlig variant kløverblad”.Få større landejendomme rammes af den sydligere linjeføring. Mange af dem, der bor der,vil kunne få en ny start, da de kan blive eksproprieret, fordi motorvejen går ind på deresgrund. De har endda mulighed for straks-ekspropriation. Ved den nordlige linjeføring kanlangt de fleste borgere ikke blive eksproprieret, fordi motorvejen ikke går ind påparcelhusgrundene, men i stedet ligger klos op af. Vi i Mundelstrup og Sabro bliver derforstavnsbundet tæt op af en motorvej uden chance for en ny start, hvis motorvejen bliver lagtnordligt. Vi vil derfor heller ikke kunne være mobile i forhold til arbejdsmarkedet.Den nordlige linjeføring tager så meget af Mundelstrups rekreative grønne område,byparken, at den bliver uanvendelig. Byparken er en gave til området frabetonvarefabrikken Dalton, og her er etableret legeplads og boldbaner. Det benyttes flittigt.Der er ikke mulighed for erstatningsområde, da Mundelstrup vil blive lukket inde mellemden nye motorvej, E45 og en stærkt trafikeret Gl. Viborgvej. Ved den sydlige linjeføring kandet sociale liv og leg i byen opretholdes.
2
Louise og Thomas Pedersen, Løvkærvej 19c, Mundelstrup, 8471 Sabro
Lukningen af lokale veje vil føre til øget trafik på børnenes skolevej Gl. Viborgvej. Trafikkener allerede nu slem på skolevejen. Placeres motorvejen nordligt, kommer der ifølgeVejdirektoratet 2000 biler mere i døgnet på denne vej. Gl. Viborgvej om morgenen iefteråret 2012:
Vælges den sydlige linjeføring, skal et giftdepot ved E45 ikke graves op – det skal det vedden nordlige. Se rapport 438 side 33.
3
Louise og Thomas Pedersen, Løvkærvej 19c, Mundelstrup, 8471 Sabro
Vejdirektoratet udtaler på et møde hos os, at der er små forskelle mellem linjeføringerne,og at begge kan gennemføres (se også supplerende indstilling side 5).Vejdirektoratet skriver på deres hjemmeside, at det er et skitseprojekt, hvor detaljer endnuikke er på plads. På møde hos os uddyber de, at der er en vis usikkerhed medarealinddragelse, indtil linjen bliver besluttet. Ved den nordlige linjeføring er vi ekstremtsårbare over for justeringer og optimisme i Vejdirektoratets indledende beregninger. Detforeslåede støjværn vil gå 1 meter fra et af husene, så et upræcist skøn på 2 meter kangøre, at beregningerne mht. antallet af ekspropriationer ikke holder. Yderligere vilVejdirektoratet skulle finde plads til en vendeplads til skraldebilen, da motorvejen tager dennuværende – arealet til en ny kan kun komme fra en af parcelhusgrundene. Ved densydlige linjeføring er der ikke lige så stor sårbarhed, da linjeføringen går gennem ”åbentland” (rapport 438 side 5).Hvad Vejdirektoratet tidligere kaldte åbent land, kalder de i dag ”uberørt natur” (side 6 i densupplerende indstilling). Kigger vi nærmere på Google Maps bliver det klart, at der reelt ertale om landbrugsjord i form af åbne marker. Ligeledes kaldte Vejdirektoratet en endnusydligere linjeføring for en udbygning af rute 26. I VVM-redegørelsen fik den nordligelinjeføring klos op af Mundelstrup og Sabro denne term, mens den oprindelige linjeændrede navn til en variant. I indstillingen i dag kaldes den nordlige linjeføring så enudbygning af motortrafikvejen. Dette klare forsøg på at påvirke ved at bruge entydigt ladedeord sammenholdt med Vejdirektoratets manglende villighed til at opdatere sit kortmaterialeog mangelfulde undersøgelse af den sydlige linjeføring i VVM-redegørelsen gør, at vi håber,at I har tid og mulighed for selv at dykke ned i sagen.
4