Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1349536_0001.png
1349536_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
24. marts 20142014-992
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. februar 2014 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Benny Engelbrecht (S).

Spørgsmål nr. 452:

Ministeren bedes kommentere henvendelse af 25/2 2014 fra Louise og ThomasPedersen om rute 26, jf. TRU alm. del - bilag 179.

Svar:

Jeg har forhørt mig hos Vejdirektoratet, som oplyser følgende:”Louise og Thomas Pedersen bor på Løvkærvej, der er et nybygget område iMundelstrup udlagt som landzonelandsby, der ligger ud til den eksisterendemotortrafikvej i Rute 26. Deres ejendom er beliggende ca. 60 meter fra motor-trafikvejen. Der er langs motortrafikvejen pålagt en byggelinje i en afstand af25 meter fra vejmidten, der er tinglyst på ejendommene i 1997. Byggelinjen erpålagt for at muliggøre en evt. vejudvidelse på byggelinjearealet.I økonomiundersøgelsen fra 2010 er beregningerne baseret på en sydlig linjefø-ring, som er sammenlignelig med Sydlig variant kløverblad (fra den suppleren-de indstilling). I den indledende høring til VVM-undersøgelsen i 2010 fremgikdet af høringssvaret fra Aarhus Kommune, at den sydlige linjeføring ikke hidtilindgik som forudsætning for bl.a. kommuneplanen, og at kommunen derforfandt det væsentlig, at en nordligere linjeføring, som er sammenlignelig medUdbygning af motortrafikvejen (fra den supplerende indstilling), indgik i VVM-undersøgelsen. Begge linjeføringsforslag blev behandlet i VVM-undersøgelsenog beskrevet i VVM-redegørelsen fra 2012.For så vidt angår det anvendte kortmateriale, indhentes der ved opstart af un-dersøgelserne det nyest tilgængelige kortmateriale. Boligbyggeriet i Mundel-strup er imidlertid fortsat gennem hele VVM-forløbet, og derfor fremgår alle denye boliger ikke af kortmaterialet. Vejdirektoratet har imidlertid efter sædvan-lig praksis indhentet information om de nyopførte ejendomme, herunder også19C, hvorfor disse boliger indgår i undersøgelsen.
I forhold til ekspropriation af ejendomme til en udbygning af Rute 26 er detekspropriationskommissionen, der afgør, om der er grundlag for en totalek-spropriation i det enkelte tilfælde. Vejdirektoratet oplyser, at pålægget af byg-gelinjerne er sket således, at byggelinjearealet på et tidspunkt ville kunne an-vendes til udbygning af vejen. Det gælder også, selvom der på erhvervelses-tidspunktet også blev undersøgt andre linjeføringer for motorvejen.Grundlaget for en VVM-undersøgelse er et skitseprojekt, som endnu ikke erfastlagt i detaljer, og som vil kunne blive justeret i takt med, at projektet blivermere detaljeret beskrevet. I forhold til boligerne, som ligger ud til den eksiste-rende motortrafikvej, herunder Løvkærvej, vil projektet blive udformet, så are-alindgrebet begrænses mest muligt. Det kan fx gøres ved at erstatte de normaleskråninger med en støttemur, hvorpå støjskærmen placeres. Fastlæggelsen afdisse forhold, herunder tilpasning af lokale veje, vil først blive gennemført i ensenere fase i forbindelse med detailprojekteringen. Vejdirektoratet oplyser, atdet af tegningsmaterialet, som er lagt på nettet 7. februar 2014, fremgår, at detforventes, at vendepladsen til skraldebilen ikke berøres.Linjeføringen for Sydlig variant kløverblad forløber i åbent land. I VVM-undersøgelsen er der gennemført en miljøvurdering af linjeføringerne, og herianvendes vurderinger som uberørt natur. Dansk natur er for størstedelens ved-kommende menneskeskabt eller -påvirket. I VVM-undersøgelsen er uberørtnatur anvendt om natur, som ikke allerede er påvirket af bygninger og tekniskeanlæg, som fx højspænding, veje og baner. Dette gælder for Vindskov mv.I forhold til navngivning af linjeføring ligger der hverken en positiv eller nega-tiv ladning bag Sydlig variant kløverblad og Udbygning af motortrafikvejen,men et ønske om at undgå sammenblanding med de tre linjeføringer Nord,Midt og Syd på den resterende del af strækningen mellem Søbyvad og Aarhus.Baggrunden for navngivningen har således været, at den sydlige linjeføring varbeskrevet som en variant i VVM-undersøgelsen fra 2012 og suppleret med etkløverbladsanlæg i den supplerende undersøgelse i 2013. Udbygningen af mo-tortrafikvejen synes på den anden side at være mere beskrivende end den op-rindelige linjeføring fra 2012, hvorfor denne betegnelse blev valgt.”For så vidt angår spørgsmålene om byparken i Mundelstrup, trafik på Gl. Vi-borgvej og specialdepotet i kløverbladsanlægget henvises til svaret på TRU 442(alm. del).
Side 2/2
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke