Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1348239_0001.png
1348239_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
20. marts 20142014-985
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. februar 2014 stillet mig følgende spørgsmål451 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra ikke-medlem af udvalget Henrik Hoegh (V).

Spørgsmål nr. 451:

Med udgangspunkt i rapporten "Oplæg til koncept for IFR anflyvninger udenaktiv ATS enhed 2013" af Dansk Motorflyver Union, bedes ministeren svarepå, om man vil igangsætte det foreslåede forsøgsprojekt med GPS anflyvninger,som vil gøre det muligt at etablere anflyvninger på mindre flyvepladser iusigtbart vejr? Ministeren bedes desuden angive, hvornår han forventer atkunne igangsætte forsøgsordningen. Såfremt ministeren ikke har til hensigt atigangsætte det foreslåede forsøgsprojekt for GPS-anflyvninger på mindre flyve-pladser, bedes ministeren begrunde herfor, da spørgsmålet anses som megetvigtigt af hensyn til byggeriet af Femern-forbindelsen. Rapporten er tilgængeligpå http://www.aopa.dk/static/CKFinderJava/userfiles/files/dk/nyt/2013/gps/Konceptoplaeg_final.pdf:

Svar:

Spørgsmål om GPS-anflyvning og andre flyvesikkerhedsmæssige forhold hørerunder Trafikstyrelsen. Det er således Trafikstyrelsen, der skal tage stilling tildet nævnte forsøgsprojekt med GPS-anflyvninger, som er foreslået af DanskMotorflyver Union (DMU) ogAircraft Owners and Pilots Association(AOPA).Som det fremgår af min besvarelse den 17. februar 2014 af spørgsmål 315 (TRUalm. del), som jeg i øvrigt vil henvise til, forudsætter GPS-anflyvning og andeninstrumentanflyvning efter gældende regler, at en flyveplads er godkendt tilinstrumentbeflyvning. Dette kræver, at den har etableret en flyvepladsflyvein-formationstjeneste (AFIS).AFIS giver information til piloter om andre fly i nærheden samt bane- og vejr-forhold. AFIS kan, i modsætning til egentlig flyveledelse i de store lufthavne,ikke give instruktioner til piloterne. Der modtages alene information, som pilo-terne må træffe beslutninger ud fra.
Med GPS kan piloten se sin egen position ret nøjagtigt, men kan dog ikke udenAFIS se andre flys positioner. Således kan en pilot på et motorfly ikke se, omder fx skulle befinde sig et svævefly lige under nogle skyer, som vedkommendeflyver igennem.Forslaget fra DMU og AOPA indebærer, at der skal fraviges fra kravet om AFISved instrumentanflyvninger, herunder GPS-anflyvninger. Det forudsætter nog-le flyvesikkerhedsmæssige og juridiske vurderinger, som først kan færdiggøres,når det endelige indhold af nye EU-regler på navigationsområdet kendes. Disseregler kendes formentlig i 2. halvår af 2014, hvorefter der vil blive taget stillingtil forslaget.Trafikstyrelsen oplyser, at sagen om GPS-anflyvninger også vil blive drøftet påstyrelsens næste møde med relevante parter den 10. april 2014. Her deltager deforskellige unioner indenfor fritidsflyvningen og den mindre firma- og forret-ningsmæssige flyvning, herunder DMU og AOPA. På dette møde vil Trafiksty-relsen høre de forskellige aktørers holdning til GPS-anflyvning, da de alle flyveri samme luftrum og derfor er sikkerhedsmæssigt afhængige af hinanden.Jeg kan henholde mig til Trafikstyrelsens oplysninger.Med venlig hilsen
Side 2/2
Magnus Heunicke