Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1341128_0001.png
1341128_0002.png
1341128_0003.png
1341128_0004.png
1341128_0005.png
BrevdatoAfsenderModtagere
09-02-2014[email protected] ([email protected])Transportministeriet ([email protected]); Kristian Pihl Lorentzen([email protected]); [email protected] ([email protected]);[email protected] ([email protected]); Rasmus Prehn([email protected]); Kim Christiansen([email protected]); Andreas Steenberg([email protected]); Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)([email protected]); Henning Hyllested([email protected]); [email protected]([email protected])Fra Finn Kristensen - Klage over Trafikstyrelsen4136931CenterforTransport,MiljøogKlimaKlage over TrafikstyrelsenTransportminister klagePointsystem
AkttitelIdentifikationsnummerVersionsnummerAnsvarligVedlagte dokumenter
Dokumenter uden PDF-version (ikke vedlagt)Udskrevet25-02-2014
-- AKT 413693 -- BILAG 1 -- [ Klage over Trafikstyrelsen ] --
Til:
[email protected] ([email protected]), Transportministeriet ([email protected]), Kristian Pihl Lorentzen ([email protected]),Kim Christiansen ([email protected]), [email protected] ([email protected]), Rasmus Prehn([email protected]), Andreas Steenberg ([email protected]), Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)([email protected]), Henning Hyllested ([email protected]), [email protected]([email protected])Fra:[email protected] ([email protected])Titel:Klage over TrafikstyrelsenSendt:09-02-2014 17:23:51Bilag:Transportminister klage.docx; Pointsystem.jpg;
HejHåberenafjerviltagesigafdennesag.Venlig hilsenFinn KristensenBilsynsinspektør
-- AKT 413693 -- BILAG 2 -- [ Transportminister klage ] --
TransportministerietAtt: TransportministerFrederiksholm Kanal 27F1220 København K28. Januar 2014
Klage over TrafikstyrelsenTrafikstyrelsen fører sig frem og gør lige hvad de har lyst til. Nu har vi i bilsynsbranchen fået et nytkaraktersystem som direkte er skræmmende med pointsystem fra 1 til 12 som følgervirksomheden selv. Har en medarbejder 12 point kan man lukke virksomheden. Det vil sige, at haren synsmedarbejder nået 6 point, bliver man næsten nød til at afskedige ham, og det vil værenæsten umulig for vedkommende at få nyt arbejde. Alle kan lave fejl, vi er kun mennesker.Virksomheder kan ikke tage pratikanter, risikoen er for stor. Vi mener også, at skulle der laves etnyt karaktersystem, så skulle alle synshaller have været med til en afstemning, og ikke kun noglefå, der er medlem af 2 organisationer, som dermed klart har en stor fordel. Det kan man også se, ihvem der har tilsyn.Men de har måske overenskomst med Trafikstyrelsen?I øvrigt burde alle synshaller starte på 0 ved et nyt system. Dem der har haft gode karakterer idecember har man slettet. Så de for straf ved opstart. Klager man over systemet tilTrafikstyrelsen, får man et uhøfligt svar igen.Jeg talte med Leif Lorentzen, chef for Trafikstyrelsen, en meget dårlig oplevelse, de gør som devil. Siger man for meget, kan man risikere hyppige tilsyn.Jeg klagede til Trafikstyrelsen over, at et bevis pludselig ikke skulle gælde mere. I det stod dernemlig, at de også var uddannet som teknisk ansvarlig. Et stykke tid efter at de var færdig påskolen og havde fået deres bevis, lavede de om på det. Nu skulle man tage et ekstra kursus for atblive teknisk ansvarlig, og pludselig gik de tilbage i tiden og sagde, at det nu ikke gældte mere.
Når man laver sådanne ændringer, må det da gælde fremafrettet og ikke tilbage. Der må da væreen skæringsdato for sådan noget. Min klage blev blankt afvist. Hvad så med dem fra før i tiden, dehar slet ingen uddannelse, men kan godt fungere som teknisk ansvarlig.Får man ved et tilsyn en dårlig karakter, og man ikke er enig i den, kan sagen ikke ankes. Dettegælder både for synsmedarbejderen såvel for kunden. Kunden kan klage, men da det er modTrafikstyrelsen, er det meget svært at komme igennem med. Det Trafikstyrelsens afgørelse somgælder, det jo næsten som diktatur.Hvorfor bliver der ikke ført tilsyn med Trafikstyrelsen? Alle i branchen mener, der mangler et led,som er uafhængig af Trafikstyrelsen, når sager skal afgøres.I øvrigt har mange af dem i Trafikstyrelsen ikke engang en uddannelse som mekaniker, som er etkrav for at få uddannelsen som Bilsynsassistent, meget mærkværdig. Og de kontrollanter somkører rundt, er næsten alle håndplukket fra A- Plus Bilsyn. Det er næsten som der ikke er plads tilandet i DK som A-Plus Bilsyn. Det lugter lagt væk. Skal en bager, en slagter eller et sygehus ogsåhave point og så lukke sin virksomhed når de har fået en dårlig karakter? Skal en læge afskedigesved en fejldiagnose eller fejloperation?Der foregår så meget at ministeren ville ryste, hvis du vidste bare lidt om det. Jeg vil bede om etmøde med ministeren for en nærmere redegørelse. Selvom vi ikke tror på at få et møde, vi er jokun små navne i jeres system.Benny Engelbrecht havde også lovet os et besøg på vores synshal i oktober. Alt var gjort klar tilbesøg, men vi blev glemt. Sådan er politik, men når der er valg, er vi gode nok. Bilsyn Holbæk erda kun 60 km fra København.Vi har haft en advokat til at se på de ting der foregår i Trafikstyrelsen, og han er rystet. “Tag førsten snak med Trafikministeren, og derefter kan i jo gå til Ekstra Bladet og TV2. De vil gerne havesagen. De har i forvejen en masse på Trafikstyrelsen. Men nu prøver vi dig først og ser om vibliver glemt igen.Venlig hilsenBilsyn HolbækFinn KristensenBilsynsassistent
-- AKT 413693 -- BILAG 3 -- [ Pointsystem ] --