Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Finn Kristensen
DatoJ. nr. 2014-692
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Kære Finn KristensenTak for dit brev af 28. januar 2014 vedr. Trafikstyrelsen og den ny tilsynsmodelmed synsvirksomheder.Jeg har forelagt dit brev for Trafikstyrelsen, som har oplyst følgende:”Trafikstyrelsen indførte pr. 1. januar 2014 en ny model for tilsyn med danskesynsvirksomheder. Modellen er inspireret af en tilsvarende hollandsk model oger således indrettet, at de synsvirksomheder, der har en høj fejlprocentmodtager flere tilsyn end synsvirksomheder med lav fejlprocent. Der er dermedtale om et ’risikobaseret tilsyn’, hvor de største tilsynsressourcer anvendes påsynssteder, der tidligere har begået fejl, mens der er længere mellem tilsynenehos virksomheder, der har dokumenteret, at de har en høj synskvalitet. Pådenne måde anvendes Trafikstyrelsens tilsynsressourcer mest hensigtsmæssigt,og man ’forstyrrer’ de synssteder, der har orden i tingene, mindst muligt.Modellen er indført i samarbejde med synsbranchens organisationer.Hvad angår uddannelse blev der med Bekendtgørelse nr. 724 af 24. juni 2011om synsvirksomheder indført skærpede uddannelseskrav for synsmedarbejdereog teknisk ansvarlige personer i synsvirksomheder, herunder krav omsupplerende uddannelse for teknisk ansvarlige personer. Bekendtgørelsentrådte i kraft den 1. juli 2011 og gælder for nye teknisk ansvarlige personer, derførste gang skal fungere som teknisk ansvarlige personer efter denne dato.Synslovens § 12 og Bekendtgørelse nr. 516 af 1. juni 2012 om godkendelse ogsyn af køretøjer § 74, stk. 4, indeholder en bestemmelse om, at afgørelse truffetaf Trafikstyrelsen efter den nævnte lovgivning ikke kan indbringes fortransportministeren eller for anden administrativ myndighed. Dennebestemmelse indebærer, at modtageren af en afgørelse ikke kan anke indholdetaf en afgørelse, der er truffet med hjemmel i de nævnte retsakter.Dette ændrer imidlertid ikke ved, at Trafikstyrelsen er undergivetTransportministeriets tilsyn, idet det påhviler ministeriet at påse, atTrafikstyrelsen overholder almindelige forvaltningsretlige regler i sinsagsbehandling.Trafikstyrelsen er tillige undergivet Rigsrevisionens tilsyn, og styrelsens modelfor tilsyn med synsvirksomheder er gennem en årrække udviklet i samarbejde
med Rigsrevisionen. I Beretning fra april 2005 til Statsrevisorerne om bilsynefter liberaliseringen i 2005, havde Rigsrevisionen nogle bemærkninger tilstyrelsens (dengang Færdselsstyrelsen) tilsyn med bilsyn, herunder tilsyn medkvaliteten af syn. I Rigsrevisionens notat af 23. oktober 2012 konkluderedeRigsrevisor: ”Jeg finder Transportministeriets initiativer tilfredsstillende, ogdet er min opfattelse, at sagen kan afsluttes.”Stillingerne som bilsynsinspektør i Trafikstyrelsen besættes alle efter offentligtopslag, og af kandidaterne vælges altid de bedst kvalificerede. Der er ikkesærlige relationer til Applus+ Bilsyn eller andre synsvirksomheder i denneforbindelse. Trafikstyrelsen er tværtimod meget opmærksom på inspektørernesuvildighed både i rekrutteringsfasen, og når de udfører tilsyn ivirksomhederne.”Jeg mener, det er meget vigtigt med et effektivt og fokuseret tilsyn fraTrafikstyrelsens side, og det mener jeg, man har fundet med den nuværendemodel. Jeg finder derfor ikke, at der er behov for et møde, som du foreslår.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke