Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1348372_0001.png
1348372_0002.png
1348372_0003.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
20. marts 20142010-592
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. februar 2014 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraBenny Engelbrecht (S).Spørgsmål nr. 449:Vil ministeren i forlængelse af TRU alm. del - spm. 442 kommentere materialet fraStyregruppen i Mundelstrup om rute 26, der er sendt til Transportudvalget i for-bindelse med et foretræde den 20. juni 2014, jf. TRU alm. del – bilag 163, og her-under særligt:-kommentere det lokale ønske om ikke at få lagt en motorvej i baghaverne,men ud på landbrugsjord?kommentere forslagene med henblik på tilstrækkelig sikring af trafikkenfor områdets meget store antal børn, også på deres vej til og fra institutio-ner?kommentere Styregruppens oplysninger om anvendelse af forældede kort iplanlægningen?give en anlægs- og drifts- og samfundsøkonomisk vurdering af de to alter-native vejføringer?
-
-
-
-kommentere VVM- redegørelserne om de alternative vejføringer?Svar:For så vidt angår pkt. 1 og 2 vedr. afstanden mellem boliger og den kommende vej,samt trafiksikkerheden for områdets børn, henvises der til svar på TRU 442 (alm.del).Med hensyn til punkt tre er der redegjort herfor i Vejdirektoratets høringsnotat fraden supplerende høring fra januar 2014. Heraf fremgår, at informationer om byg-ninger er baseret på grundkort fra april 2012, hvor 19 A og 19 C ikke fremgik afhverken grundkort eller luftfoto. I forbindelse med VVM-undersøgelsen og densupplerende høring har Vejdirektoratet indhentet oplysninger om nyopførte ejen-
domme i området. Der er derfor taget højde for nye ejendomme, herunder 19 A og19 C i Vejdirektoratets planlægning af rute 26.Med hensyn til punkt fire fremgår både anlægs- og samfundsøkonomi for beggeforslag i Vejdirektoratets indstilling. Anlægsoverslagene fremgår nedenstående itabel 1.
Side 2/3
Samlet anlægsbudget pådelstrækningerIndex 183,38 i mio.kr.Delstrækning 1Delstrækning 2Delstrækning 3I alt
Linjeføring Nord ogUdbygning af motortrafik-vejen1.0081.0586452.711
Linjeføring Nord ogSydlig variantkløverblad1.0081.0487142.770
Tabel 1Samlet anlægsbudget i mio.kr. angivet i indeks 183,38 fordelt på delstrækninger for LinjeføringNord med Udbygning af motortrafikvejen og Sydlig variant kløverblad (inklusiv kombineret busvej og stio-verføring i nærheden af Kærsvinget til ca. 25 mio.kr.).
Det indstillede forslag (Udbygning af motortrafikvejen) vil medføre en intern rentepå 2,8 %, som er lidt større end Sydlig variant kløverblad på 2,6 %.Med hensyn til punkt fem har Vejdirektoratet sammenlignet de væsentligste kon-sekvenser for de to linjeføringsforslag i bilaget til indstillingen. Konsekvenserneved de to linjeføringsforslag fremgår nedenstående i tabel 2. Indstillingen og bila-get til indstillingen er ligeledes offentliggjort på Vejdirektoratets hjemmeside.Udbygning af eksisterende mo-tortrafikvejSydlig variant kløverbladFlytter mindre trafik til motorvejenog øger derfor ikke sikkerheden isamme grad.
Påvirkninger
Trafikafvikling og - Flytter mest trafik til motorvejen ogsikkerhedøger sikkerheden mest.Økonomi
Koster 645 mio. kr. på delstræk-Vurderes at ville koste ca. 60 mio.ning 3 med en intern forrentning på kr. mere end udbygning af motor-2,8 %.trafikvejen, når der også skal etable-res overføring til bløde trafikanterog busser i Kærsvingets tracé. Pro-jektets interne forrentning er på 2,6%. Underføring af Borumvej vilyderligere koste ca. 38 mio.kr.Kræver totalekspropriation af 4-6ejendomme. Der er ikke medregnetKræver totalekspropriation af 5-10ejendomme. Arealerhvervelsen vil
Arealbehov
en totalekspropriation af betonvare- samtidig være dyrere, da det er stør-Sidefabrikken Dalton.re ejendomme, der skal eksproprie-3/3res.StøjVil medføre mere støj i Mundel-strup, da linjeføringen ligger tætterepå Mundelstrup. Støjskærmen på 4m vil i forhold til de nuværendeforhold medføre, at boligerne tæt påmotorvejen ikke vil få mere støj endi dag. SBT er 37 på delstrækning 3.Luftkvalitetsniveauet ligger langtunder grænseværdierne for NO2ogpartikler.Påvirker Mundelstrup og byparken.Vil medføre betydelig mindre støj iMundelstrup, da vejanlægget forlø-ber syd for den eksisterende motor-trafikvej. SBT er 17 på delstræk-ning 3.
Luftforurening
Luftkvalitetsniveauet ligger langtunder grænseværdierne for NO2ogpartikler.Påvirker uberørte naturområder vedVindskov og Stormosen.Føres gennem uberørt natur og etlandskab, som i dag ikke har præg aftekniske anlæg. Motorvejen medfø-rer en betydelig påvirkning af områ-dets natur og landskab.Påvirker lokale virksomheder, isærGartneriet Graff med forlængelsenaf Sabrovej, og Dagli’Brugsen i Her-skind ved lukning af Borumvej.
Påvirkning afmennesker og lo-kalmiljø
Natur, landskab og Ligger tæt på den eksisterende rutekultur26 og bymæssig bebyggelse, og med-fører derfor en moderat påvirkningaf områdets natur og landskab.VirksomhederPåvirker lokale virksomheder, isærbetonelementfabrikken Dalton ogGartneriet Graff. I forbindelse meddetailprojekteringen af linjeføringNord vil Vejdirektoratet søge atminimere generne for virksomhe-derne mest muligt.
Tabel 2:Væsentligste konsekvenser ved de to undersøgte linjeføringer på delstrækning 3.
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke