Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1353582_0001.png
1353582_0002.png
1353582_0003.png
1353582_0004.png
DatoSagsbehandlerMailTelefonDokumentSide
1. april 2014Jesper Kaae[email protected]+45 7244 367114/029001/4

Notat om Hønsinge omfartsvej

På baggrund af spørgsmål 448 af 25. februar 2014 til Transportudvalget har Vejdirektoratetudarbejdet nærværende notat.
Anlægs-, drifts- og samfundsøkonomiI bemærkningerne til anlægsloven fra 1999 for rute 21 fremgår det, at det daværendeVestsjællands Amt skulle anlægge en omfartsvej syd om Hønsinge. Den nøjagtigeplacering af omfartsvejen fremgår ikke af bemærkningerne.Efter amternes nedlæggelse ved kommunalreformen 1. januar 2007 overtog OdsherredKommune ansvaret for anlæg af Hønsinge Omfartsvej, da vejen efter etablering vil væreen kommunevej. På den baggrund undersøgte Odsherred Kommune en række alternativelinjeføringer for Hønsinge Omfartsvej.Efterfølgende tilkendegav kommunen i 2010, at den ikke som tidligere forudsat ser sig istand til at finansiere og anlægge Hønsinge Omfartsvej.Det er med trafikaftalen om HyperCard, busser, cykler, trafiksikkerhed, støjbekæmpelsemv. af 5. maj 2011 besluttet, at staten finansierer omfartsvejen samt bygger og efterføl-gende overdrager den til Odsherred Kommune.Vejdirektoratet gennemgik på den baggrund i 2011 projektet. Gennemgangen viste, atudgiften til etablering af Hønsinge Omfartsvej beløb sig til 32 mio. kr.Sagen blev via et aktstykke (aktstykke nr. 170) forelagt Folketingets Finansudvalg i 2011.Finansudvalget godkendte, at Hønsinge Omfartsvej kan anlægges inden for en ramme på32 mio. kr. Staten afholder således udgiften til etablering af Hønsinge Omfartsvej.Der er i aktstykke nr. 170 forudsat, at Hønsinge Omfartsvej efter anlæg vil blive overdragetfra staten til Odsherred Kommune. Der er på den baggrund ikke gennemført en driftsøko-nomisk analyse, da driften af vejen efter etablering vil blive afholdt af Odsherred Kommu-ne.
Niels Juels Gade 13Postboks 90181022 Købehnavn KDenmark
Telefon 7244 3333[email protected]vejdirektoratet.dk
SE 60729018EAN 5798000893450
Naturstyrelsen er VVM myndighed på projektet. Det skyldes, at alle projekter, hvor statener bygherre, og hvor projektet ikke vedtages ved anlægslov, hører under Naturstyrelsenskompetence. I sidste ende skal Naturstyrelsen give Vejdirektoratet en VVM tilladelse, førprojektet kan realiseres. VVM-undersøgelsen er derfor gennemført inden for rammerne afVVM-bekendtgørelsen.Formålet med VVM er at sikre, at der gennemføres en vurdering af virkningerne på miljøetsom grundlag for beslutningen om at give eller afslå tilladelse til anlægstyper, der kan på-virke miljøet væsentligt. VVM-bekendtgørelsen stiller ikke krav om samfundsøkonomiskeberegninger, hvorfor der ikke er gennemført sådanne beregninger af projektet.
Undersøgelser af miljøforholdeneDen overordnede vurdering i VVM-undersøgelsen er, at der ikke vil ske væsentlige påvirk-ninger af plante- og dyreliv ved etablering af vejanlæg i hverken linjeføringsforslag A ellerB, hvis de i VVM-redegørelsen foreslåede afværgeforanstaltninger gennemføres.Linjeføringsforslag B påvirker plante- og dyreliv mindre end linjeføringsforslag A, og derforer der færre afværgeforanstaltninger i denne løsning.Som det fremgår af VVM-redegørelsen, tager beskrivelsen af dyre- og planteliv omkringomfartsvejen afsæt i dels ud fra tilgængelige kilder bl.a. Danmarks Naturdata og DanmarksArealinfo, og gennemførte feltundersøgelser i marken i 2010 og 2012. Feltundersøgelser-ne blev gennemført inden for de lokaliteter i undersøgelsesområdet, der blev vurderet somegnede levesteder for de arter, der blev undersøgt.Der er foretaget en foreløbig konsekvensvurdering efter habitatbekendtgørelsens § 7 stk.1, der belyser, om projektet vedr. anlæg af Hønsinge Omfartsvej i sig selv eller i forbindel-se med andre planer og projekter kan påvirke det nærliggende Natura 2000-område nr.154 væsentligt. Den foreløbige konsekvensvurdering viser, at projektet ikke vurderes atpåvirke internationale naturbeskyttelsesområder.Ingen vandløb berøres af vejanlægget. Vejvand nedsives eller afledes via grøfter og trugmed dræn til eksisterende regnvandssystem i Vig, hvorfra det afledes til Sidinge FjordsNordkanal og Isefjorden.VVM-bekendtgørelsen stiller ikke krav om, at der skal ske en vurdering af trafiksikkerhe-den. Odsherred Kommune har oplyst, at der på hele Ravnsbjergvej i 2014 indtil videre har
2
været 1 uheld uden personskade, i 2013 var der 1 uheld uden personskade og 1 uheldmed personskade, og i 2012 var der ikke nogen uheld. Vejdirektoratet har gennemført entrafiksikkerhedsrevision, der har betydet, at det for løsning B forventes, at T-krydset Nykø-bing-Slagelsevej/Ravnsbjergvej bliver ombygget til en rundkørsel. Der tages i den videredetailprojekteringsfase endelig stilling hertil.I VVM-redegørelsen for Hønsinge Omfartsvej fremgår det, at det for løsning A forventes atT-krydset Nykøbing-Slagelsevej/Ravnsbjergvej ombygges til en rundkørsel. Dette er enbeklagelig fejl, idet der rettelig burde have stået ”løsning B”.
Trafikale konsekvenserI begge alternativer for Hønsinge Omfartsvej vil der ske en betydelig trafikal fredeliggørelseaf den østlige del af Ravnsbjergvej forbi idrætshallen ind mod Vig by. Årsdøgntrafikken påden del af Ravnsbjergvej vil eksempelvis falde fra 6.800 biler (0-alternativet) til 1.300 biler(trafikken fremskrevet til 2016).Både for Odsherred Kommune og for Vejdirektoratet har udgangspunktet for etablering afHønsinge omfartsvej været at skabe en forbedret vejforbindelse mellem rute 225Nykøbing-Slagelsevej og rute 21 samt at aflaste vejnettet gennem Vig by. Fredeliggørelseaf den østlige del af Ravnsbjergvej er således et af formålene med projektet.De trafikale konsekvenser af begge linjeføringsforslag er, at man stadig kan køre frasommerhusområderne til Vig by. I begge linjeføringsforslag vil det ske via den nyeomfartsvej, der ender i Vig Parkvej umiddelbart nord for Vig. Konsekvensen af beggelinjeføringsforslag er, at man skal køre en lidt længere strækning frasommerhusområderne til Vig by, end hvis trafikken til Vig by via Ravnsbjergvej bliveropretholdt.VVM bekendtgørelsen stiller ikke krav om, at der skal gennemføres enerhvervsundersøgelse. Der er ikke derfor ikke foretaget analyser af, hvilke konsekvenserde to linjeføringsforslag vil få for erhvervslivet i Vig by.
3
VejlukningerVed anlæg af en omfartsvej forsøger man at begrænse tilslutninger og kryds. De veje, derbliver afskåret i forbindelse med etablering af Hønsinge Omfartsvej er aftalt i et samarbej-de med Odsherred Kommune.For Vig festivalen vil det betyde, at adgangsvejen via Ravnsbjergvej bliver lukket. Til gen-gæld er adgangen for ikke lokale gæster til Vig festivalen blevet forbedret som følge af, atden nye rute 21 blev åbnet i efteråret 2013.
4