Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1348276_0001.png
1348276_0002.png
1348276_0003.png
1348276_0004.png
1348276_0005.png
NOTAT
DatoJ. nr.
2012-1366
Analyse af fremtidige modeller for tilrettelæggelsen af lokaltogsbe-tjeningen på Vestfyn
Udsnit af DSB strækningskort. Lokaltoget Fra Svendborg kører til Odense ogvidere til Fredericia og betjener alle mellemliggende stationer. Kilde: DSB.Det vestfynske togsystem dækker alle stationer på strækningen mellem Fre-dericia og Odense og betjenes i samme togsystem som Svendborgbanen mellemOdense og Svendborg; togene kører med andre ord sammenhængende mellemFredericia og Svendborg. Der er dog markante forskelle mellem de to delstræk-ninger, idet Svendborgbanen isoleret set har pæne passagertal og høj regulari-tet, mens strækningen mellem Odense og Fredericia har væsentligt færre pas-sagerer.På delstrækningen mellem Odense og Fredericia er banekapaciteten knap, ogprioriteringen mellem landsdeltogene, regionaltogene og godstogene er derforskarp. Det er vanskeligt at tilgodese alle behov i prioriteringen af kapaciteten.Det betyder, at DSB har valgt at reducere betjeningen af en række stationermed regionaltoget mellem Odense og Fredericia for at kunne tilgodese langtstørstedelen af passagererne, som sidder i fjerntogene.Med baggrund i den nødvendige prioritering af trafikken på Vestfyn kan detovervejes, hvorvidt den regionale betjening af de små stationer kan udføres på
Side 2/5
andre og mere hensigtsmæssige måder, som kommer både passagererne på desmå stationer i regionaltrafikken og passagererne i landsdelstrafikken til gode.BaggrundPassagergrundlagDer er allerede gennemført en reduktion af betjeningen af de mindste stationerpå strækningen mellem Odense og Fredericia. I flere tilfælde er strækningenovergået fra betjening en gang hver time i begge retninger til en gang hver an-den time i begge retninger. Denne reduktion ligger indenfor trafikkontraktenmellem Transportministeriet og DSB og sker på baggrund af nedenstående fak-ta:På de fire små stationer Holmstrup, Skalbjerg, Kauslunde og Bred sti-ger der i gennemsnit i alt 110 passagerer på togene dagligt. Det svarertil 1,5 passager pr. afgang pr. station, idet den mindste station i gen-nemsnit har lidt under 1 passager i snit pr. afgang. Til sammenligninghar de øvrige fem stationer mellem Odense og Middelfart et passagertalpå omkring 875 passagerer dagligt.Ca. 700.000 rejsende årligt benytter lokaltoget, mens der på stræknin-gen årligt transporteres 7,1 mio. passagerer.
Strækningens kapacitet og regularitetStrækningen mellem Fredericia og Odense trafikeres primært af IC- og lyntogmellem landsdelene samt godstog. Kun IC-togene standser i Middelfart, mensde øvrige tog er gennemkørende på strækningen. Det betyder, at regionaltoget,som standser ved de små stationer, påvirker den samlede kapacitet på grund afde mange stop og deraf følgende lav gennemsnitshastighed. Lokaltoget optagersåledes op til 40 % af den samlede kapacitet på strækningen, men transportererkun ca. 10 % af det samlede antal passagerer på strækningen. Det betyder sam-tidig, at kun meget få passagerer får glæde af de mange stop. På de afgange,som i dag springer de mindste stationer over, kan rejsetiden reduceres op til 20minutter mellem Odense og Middelfart eller op til 35 pct i forhold til de tog, deri dag standser ved alle stationer. Det bør yderligere tages i betragtning, at øgetkapacitet på jernbanen er afgørende for væksten på jernbanen og dermed mu-ligheden for at øge jernbanens andel af det samlede transportarbejde.Der er altså en række faktorer i den nuværende betjening, som peger på, atbåde den lokale betjening og landsdelsbetjeningen kan opnå et løft ved at af-dække hvilke andre muligheder, der eksisterer for betjening af Vestfyn. På denbaggrund præsenteres nedenfor en række mulige ændringer for den kollektivetrafikbetjening af strækningen, som efterfølgende kan analyseres nærmere.
Side 3/5
Mulige scenarier for den fremtidige betjening af strækningenNedenfor præsenteres en række løsningsforslag, som tilgodeser de lokale pas-sagerer på forskellige måder.Fortsat, men reduceret togbetjening i kombination med busbetjeningEn løsning for strækningen kan være kun at togbetjene de stationer, der har etstørre passagergrundlag. Det vil som minimum betyde, at de fire små stationer,der i dag kun betjenes hver anden time, ikke længere skal betjenes med tog,men i stedet med bus. Det kan overvejes, hvorvidt flere af de mindste stationerskal overgå til busbetjening. Derved reduceres rejsetiden for størstedelen af derejsende, og der kan forventeligt frigøres midler til at etablere en fornuftig bus-betjening af de mindre stationer, hvorved alle passagerer på strækningen vilopleve et kvalitetsløft i forhold til i dag.Ingen regionaltogsbetjening og fuld busbetjeningDer er ligeledes mulighed for helt at erstatte togbetjeningen af byerne på Vest-fyn med busbetjening. Dermed vil de i alt ca. 1000 daglige påstigere skulletransporteres med bus i stedet for tog. Det vil forbedre både økonomien ogfleksibiliteten på strækningen, hvilket betyder, at passagererne kan forventeflere busafgange på strækningen end de eksisterende togafgange. Til gengældmå alle passagererne på strækningen forventes at få øget rejsetid da bussernekører en anelse langsommere end togene. Passagerer til og fra Fredericia ogMiddelfart vil fortsat kunne benytte IC-togene til og fra Odense.Myldretidsbetjening med togStørstedelen af de daglige påstigere rejser forventeligt i myldretiden. Det kanderfor overvejes, hvorvidt der som supplement til busbetjeningen kan køre 1-2myldretidstog mellem Fredericia og Odense morgen og eftermiddag, som betje-ner de største stationer på strækningen. Dermed vil de største passagerstrøm-me kunne håndteres med togbetjening, mens den øvrige – og mindre intensive- betjening foretages med bus. Dermed vil de passagerer, der rejser til og fra ar-bejde, fortsat kunne benytte toget, mens rejsende udenfor myldretiden vil kun-ne rejse med bus. Fynbus kan tænkes at have busser til rådighed udenfor myl-dretiden, hvor kørslen på visse ruter må forventes at være reduceret i forhold tilmyldretiden.Togbetjening suppleret med busafgange på de mindst benyttede tidspunkterDen største koncentration af rejsende må forventes at være i dagtimerne kl. 06-18. En løsning er derfor kun at køre tog i dette tidsrum, hvorefter busser kanovertage driften i aftentimerne. Dermed tilgodeses de passagerer, der benyttertoget til og fra arbejde, mens Fynbus formentlig har busser til rådighed i aften-timerne, hvor kørslen på de eksisterende ruter er reduceret i forhold til dagti-merne.
Side 4/5
Det videre arbejdeFørst og fremmest skal kapaciteten på strækningen mellem Odense og Frederi-cia kortlægges, så det kan tydeliggøres, hvor kapacitetsproblemet findes i dag.Herudover skal det undersøges, hvilke muligheder DSB har for at løse kapaci-tetsproblemet på strækningen ved at benyttes andre materieltyper end i dag in-denfor DSB’s bestående materielbeholdning.Endvidere skal ovennævnte scenarier uddybes og evt. suppleres med yderligereforhold. Hvert af de opstillede scenarier analyseres i forhold til bl.a. følgendeforhold:Hvilke konsekvenser vil ændringen få for passagerernes rejsetid – såvelfor passagerer på strækningen som for passagerer i tog, der i dag ikkestopper på strækningen?Hvilke konsekvenser vil ændringen få for antallet af passagerer?Hvilke konsekvenser vil ændringen få for strækningens kapacitet og re-gularitet?Hvilke organisatoriske konsekvenser følger af ændringen med hensyntil ejerskab, indkøb af trafik og sammenhæng til øvrige trafikformer?Hvad bliver den forventede afledte økonomiske effekt af ændringenherunder effekten i relation til materiel?Hvilke materielmæssige konsekvenser følger af ændringen for hhv. DSBog Fynbus?Hvilke konsekvenser vil ændringen få for lokalsamfundet særligt i rela-tion til uddannelsesinstitutioner, arbejdspladser og byudvikling?
I forlængelse af ovenstående analyse af forskellige scenarier for togbetjeningenpå Vestfyn foretages en bredere analyse af lokalbetjeningen mellem Odense,Trekantsområdet og Aarhus, hvor perspektiverne i et sammenhængende regio-naltogsystem vil blive analyseret.De mulige ændringer i trafikbetjeningen på Vestfyn vedrører DSB som nuvæ-rende operatør, Fynbus som ansvarlig for busbetjeningen og Region Syddan-mark som dennes medejer. Det foreslås derfor, at Transportministeriet indkal-der til et møde med DSB, Region Syddanmark og Fynbus, hvor mulige frem-tidsscenarier for den kollektive trafikbetjening af strækningen mellem Frederi-cia og Odense kan drøftes.
Side 5/5