Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1348275_0001.png
1348275_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
20. marts 2014
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. februar 2014 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Udvalget.

Spørgsmål nr. 447:

Vil ministeren i forlængelse af TRU alm. del - spm. 440 om lokaltogbetjeningenpå Vestfyn kommentere materialet, som Trafikgruppen i Vestfyn/Skalbjerg harsendt udvalget, jf. TRU alm. del - bilag 156 (a. Anmodning om foretræde og b.”Lokaltogsbetjeningen på Vestfyn, 8 s.”) i forbindelse med et foretræde iTransportudvalget 20. februar 2014, herunder ønskes:– kommissoriet for arbejdsgruppen, der blev nedsat af Transportministerietfremsendt– arbejdsgruppens rapport oversendt med ministerens kommentarer inkl.kommentarer til kritikken af kommissoriet og rapportens forudsætninger– en supplerende redegørelse for udviklingsmuligheder og konsekvenser forlokalbanetrafikken på Vestfyn:– når Vamdrup-Vojens-banen får dobbeltspor,– når godstrafikken til/fra Tyskland reduceres på grund af etablering af Fe-mern-forbindelsen samt– når den nye elektrificerede bane over Fyn etableres, og man dermed opnåroverflytning af landsdelspersontrafikken til de nye spor?

Svar:

Jeg oversender hermed kommissoriet for arbejdsgruppen samt arbejdsgrup-pens færdige rapport inkl. følgebrev, som tidligere har været oversendt til Ud-valget.Som svar på kritikken af kommissoriet besluttede den daværende transportmi-nister, at analysen af togbetjeningen på Vestfyn skulle suppleres af en bredereanalyse af perspektiverne i et sammenhængende regionaltogssystem. I tillæg til
kommissoriet har arbejdsgruppen derfor undersøgt et ekstra scenarie, hvorperspektiverne i at indføre et ekstra regionaltog hver time mellem Odense ogKolding er blevet belyst. Herudover har Vestfynstogets pendlerklub fået fore-træde for arbejdsgruppen og dermed mulighed for at fremføre deres synspunk-ter. Disse synspunkter er ligeledes gengivet i rapporten. Arbejdsgruppen har pådenne måde forsøgt at imødekomme den kritik, som har været af kommissorietfor rapporten, samt forudsætningerne herfor.Arbejdsgruppen har haft til opgave at undersøge mulighederne for på kort sigtat skabe en bedre trafikafvikling på Vestfyn, som understøtter målet om vækst iden kollektive trafik frem mod midten af 2020’erne, hvor den nye dobbeltspo-rede bane over Vestfyn står færdig. En undersøgelse af udviklingsmulighedernepå Vestfyn på længere sigt, dvs. efter midten af 2020’erne, har således ikkeværet en del af arbejdsgruppens undersøgelse.Jeg skal dog bemærke, at et dobbeltspor på Vamdrup-Vojens banen stort setikke vil få nogen betydning for kapacitetsbelastningen på Vestfyn, da antallet afgodstog, som belaster strækningen, ikke ændres. Etableringen af Femernfor-bindelsen og den nye bane over Vestfyn vil naturligvis forbedre kapaciteten påstrækningen, men først fra midten i 2020’erne.Trafikomfanget på Vestfyn er fastlagt i den nuværende kontrakt mellem Trans-portministeriet og DSB, som løber frem til udgangen af 2014. Den aktuelle rap-port er blevet udarbejdet som et teknisk input til forhandlingerne om en nyDSB kontrakt, som netop kan dække perioden frem til midten af 2020’erne.Spørgsmålet om betjening af de vestfynske stationer vil således bero på en poli-tisk stillingtagen. Der forventes politiske forhandlinger om den fremtidigeDSB-kontrakt i foråret 2014.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke