Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
10. marts 20142014-942
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24. februar 2014 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kristian Pihl Lorentzen (V).Spørgsmål nr. 445:
På baggrund af ministeren besvarelse af TRU alm. del – spm. 329, bedes mini-sterren redgøre for, hvordan halvdelen af banegodstrafikken kan flyttes fraStorebælt over til kommende Femernforbindelse, idet det vel vil kræve, at dermindst er to kanaler over Femern til gods, og så er spørgsmålet, om der erplads til forudsatte persontrafik.Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der oplyser:”Kravet til kapacitet på Femern-forbindelsen er i driftsoplægget sat til 40 per-sontog og 78 godstog i døgnet i alt. Femern A/S oplyser, at kapaciteten er på 10tog i timen i hver retning, med tog uden tunnelrestriktioner.Banedanmark vurderer, at selve kyst til kyst forbindelsen, under hensyntagentil tunnelrestriktioner (gældende i forbindelse med godstog, der befordrer far-ligt gods), har ved kørsel med farligt gods en kapacitet på 2 godstog og 3 per-sontog, eller 3 godstog og 1 persontog i timen, i hver retning. Antallet af per-sontog afhænger af hvor mange godstog, der befordrer farligt gods, der kørersamtidigt med persontog.Der er således ingen problemer med at håndtere transitgodstogene via FemernBælt. Analyser af strækningen mellem Ringsted og Femern Bælt viser endvide-re, at godstogene kan afvikles uden problemer på strækningen sammen medpersontog, hvor der kører op til 7 tog i alt i timen i hver retning.”
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke