Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1346486_0001.png
1346486_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
17. marts 20142014-911
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. februar 2014 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kim Christiansen (DF).

Spørgsmål nr. 443:

Opstilles der støjafskærmning ved et skovområde ved Karlslunde i forbindelsemed udvidelsen af Køge Bugt motorvejen?

Svar:

I forbindelse med udvidelsen af Køge Bugt Motorvejen (Greve S – Køge) gen-nemfører Vejdirektoratet i henhold til VVM-undersøgelse og anlægslov en ræk-ke indsatser for at beskytte omgivelserne mod vejstøj.Hele strækningen vil efter den færdige udbygning være udført med støjdæm-pende asfalt, der opsættes nye støjskærme, og forholdene ved eksisterendeskærm og vold forbedres.Der opsættes nye 4 meter høje skærme følgende steder:På østsiden af motorvejen mellem Karlslunde Centervej og Karlslunde-stienLangs både vest- og østsiden af motorvejen over Karlslunde MosevejLangs de nordvendte ramper ved Karlslunde rasteanlægI skillerabatten langs både vest- og østsiden af motorvejen ved Karlslun-de rasteanlægLangs østsiden af motorvejen ved Ølsemagle ØstLangs den nordlige tilkørselsrampe ved LyngvejLangs den sydlige frakørselsrampe ved LyngvejLangs østsiden af motorvejen forbi haveforeningen til Ølbyvej
Der sker følgende forbedringer af nuværende forhold:Langs østsiden af motorvejen over Tåstrupvej nedtages og erstattes eksi-sterende skærm af en ny 4 m høj støjskærm
Den eksisterende støjvold langs østsiden af motorvejen mellem Karlslun-destien og Karlslunde Mosevej, forhøjes ca. 3 m og reguleres mod motor-vejssiden.
Side 2/2
Der gennemføres således en række indsatser for at beskytte omgivelserne modvejstøj, men de omfatter ikke støjafskærmning ud for skovområdet ved Karls-lunde. Det skal ses i sammenhæng med, at strategien og indsatsen for be-grænsning af vejtrafikstøj primært er fokuseret på at reducere antallet af støj-belastede boliger mm., hvor mennesker bor og opholder sig mest. Dette skyl-des, at vejstøj ifølge WHO har sundhedsskadelige virkninger og ved længeretids påvirkning kan føre til helbredsproblemer.
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke