Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1348369_0001.png
1348369_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
20. marts 20142010-592
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. februar 2014 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Benny Engelbrecht (S).

Spørgsmål nr. 442:

Ministeren bedes kommentere henvendelse af 18. januar 2014 fra Styregruppeni Mundelstrup - der findes en bedre løsning om Rute 26 Aarhus - Søbyvad, jf.TRU alm. del - bilag 163.

Svar:

Jeg har forhørt mig hos Vejdirektoratet, som oplyser følgende:”I høringsnotatet fra den supplerende høring, der er fremsendt sammen medindstillingen, er Styregruppens forslag og synspunkter grundigt behandlet ogkommenteret.I høringen i 2012 blev der fra anden side fremsat et forslag om at opdele ram-peanlægget ved Stillingvej. Det har Vejdirektoratet undersøgt nærmere, og tra-fikberegningerne viser, at der vil blive overflyttet mere trafik fra de kommunaleveje til motorvejen bl.a. fra den østlige del af Sabro, hvorved trafiksikkerhedenogså vil blive forbedret.I den supplerende indstilling i 2014 bliver konsekvenserne ved de to forslag,Sydlig variant kløverblad og Udbygning af motortrafikvejen, sammenlignet.Her fremgår det, at de i vid udstrækning er sammenlignelige hvad angår øko-nomiske og trafikale konsekvenser, dog vil udbygning af motortrafikvejen giveen lidt bedre trafikafvikling i området, og anlægsoverslaget er lidt lavere.I forhold til trafikken på Gl. Viborgvej i Mundelstrup vil der være ca. 400 bilerpr. døgn mindre i det indstillede forslag end i Sydlig variant kløverblad. I Sabrovil trafikken i begge forslag blive væsentligt reduceret med ca. 7.500 biler pr.døgn i forhold til 12.600 biler pr. døgn i basis 2020 (svarende til en reduktionpå 60 % i trafikken). Dette vil forbedre trafiksikkerhed for bl.a. skolebørnene iområdet. I det indstillede forslag vil der på denne strækning køre ca. 200 bilerpr. døgn mere end i Sydlig variant kløverblad.
I anlægsperioden vil trafikken på Rute 26 stadig køre på omfartsvejen i beggeforslag. I det indstillede forslag vil trafikken køre på omfartsvejen, mens de tonye spor til motorvejen anlægges syd for, som beskrevet i VVM-redegørelsenfra 2012.Styregruppen blev i februar 2014 orienteret om, at byparken i Mundelstrupikke bliver fjernet i det indstillede forslag. Der vil dog være behov for at ind-drage en del af arealet til vejprojektet, og det vil medføre, at de faciliteter, derbliver berørt ved indgrebet, vil skulle flyttes længere ind på arealet. De facilite-ter i byparken, som bliver inddraget, vil blive genetableret i forbindelse medanlægsprojektet. Der vil blive opsat en ny støjskærm foran boligerne ud til deneksisterende motortrafikvej. Skærmen er planlagt opført fra Kærsvinget ogforbi byparken, som til forskel for i dag vil blive afskærmet.Styregruppen er også blevet informeret om, at der ikke vil skulle graves i speci-aldepotet (omtalt som giftdepot) i tilslutningsanlægget ved E45. I begge forslagvil depotet være placeret i én af sløjferamperne i et nyt forbindelsesanlæg vedE45. I et statusnotat fra Region Midtjylland fra 2010 er depotet endvidere om-talt som ikke værende kraftigt forurenet.Endvidere har Vejdirektoratet været i dialog med betonelementfabrikken Dal-ton i 2014, så det indstillede forslag med de skitserede adgangsveje kan anlæg-ges uden at forstyrre produktionen. I det indstillede forslag vil Dalton få korte-re adgang til motorvejen end i Sydlig variant kløverblad.Styregruppen i Mundelstrup lægger vægt på, at Sydlig variant kløverblad vilforbedre støjforholdene for et nyt boligområde i Mundelstrup, som ligger ud tilden eksisterende motortrafikvej i dag. Det indstillede forslag vil ikke reducerede nuværende støjgener, men området vil ikke blive yderligere belastet af støj iforhold til i dag, idet der etableres en støjskærm på 4 m ved Mundelstrup.Vejdirektoratet har i indstillingen endvidere lagt vægt på, at Udbygningen afmotortrafikvejen inddrager et mindre areal til vejanlæg end Sydlig variant klø-verblad. I Sydlig variant kløverblad vil området blive gennemskåret af tre veje:Gl. Viborgvej, Viborgvej (den eksisterende motortrafikvej) og motorvejen i Rute26. Forslaget vil påvirke uberørte naturområder ved Vindskov og Stormose, nårlinjeføringen flyttes væk fra boligerne i Mundelstrup. Sydlig variant kløverbladvil således medføre større inddragelse af natur til vejformål.”Medvenlighilsen
Side 2/2
Magnus Heunicke