Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
6. januar 20142013-4126
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. oktober 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).Spørgsmål nr. 44:
Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt Øresundsbanen fra Bavnehøj underSydhavnsgade til Kalvebodbroen, samt "Røret" (København H - Østerport)regnes for en overdækning eller en tunnel, og er de to strækninger tunneller,skal de Øresundstog, der kører igennem der da være bemandet med togførere?Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der i samarbejde med Trafik-styrelsen, A/S Øresund og DSB Øresund har oplyst følgende:”Både tunnelen under Sydhavnsgade, og Boulevardtunnelen mellem Køben-havn H og Østerport St. er omfattet af den tekniske specifikation for interope-rabilitet (TSI) for »sikkerhed i jernbanetunneller« i det transeuropæiske jern-banesystem for konventionelle tog og højhastighedstog af 20. december 2007.De fælleseuropæiske regler for tunneller indeholder ikke regler om bemandingaf tog i tunneller. Det er jernbaneinfrastrukturforvalteren, der har ansvaret forat koordinere beredskabet og jernbanevirksomheden, der afgør bemanding ogkompetencer for personale på togene gennem et samarbejde med jernbanein-frastrukturforvalteren.Tunnelen under Sydhavnsgade er en del af Øresundsbanen, mellem KøbenhavnH og Kastrup Lufthavn, og den ejes af A/S Øresund (Sund & Bælt). Sund &Bælt har som infrastrukturejer siden strækningens åbning i 1998 stillet kravom ekstra bemanding med togfører på hele strækningen. Banedanmark videre-formidler som strækningens infrastrukturforvalter dette krav til jernbanevirk-somhederne.Den ekstra bemanding med togfører på Øresundsbanen er som nævnt ikke etTSI-krav, men har afsæt i en beredskabsmæssig vurdering foretaget af Justits-ministeriet, Rigspolitiet, Københavns Brandvæsen, Beredskabsstyrelsen DSB
m.fl., som blev forelagt og godkendt af det daværende Jernbanetilsyn forud forbanens åbning. I dag er det Trafikstyrelsen, der er myndighed på området.Boulevardtunnelen (”Røret”) løber fra København H til Østerport St. Tunnelenejes af Banedanmark, der også er infrastrukturforvalter på strækningen. Tun-nelen har to rør til hhv. S-tog og fjernbanetog. Banedanmark stiller ingen kravtil ekstra bemanding i passagertog i Boulevardtunnellen, og der har siden 1978kørt enmandsbetjente S-tog i Boulevardtunnellen.”Afslutningsvis vil jeg henvise til min besvarelse af TRU spm. 39, hvor det frem-går, at DSB i øjeblikket er ved at risikovurdere, om og under hvilke omstændig-heder enmandsbetjening er muligt. Trafikstyrelsen vil herefter tage stilling tilde sikkerhedsmæssige forhold i sagen.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr