Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1346510_0001.png
1346510_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
17. marts 20142014-849
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. februar 2014 stillet mig følgende spørgsmål435 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Karsten Lauritsen (V).

Spørgsmål nr. 435:

I forlængelsen af spørgsmål 1 til aktstykke 80 - § 28 af 7. februar 2011 samtartiklen ”DF kræver ens regler for tunge landbrugsmaskiner” på Maskinbla-det.dk bedes ministeren oplyse, om regeringen planlægger at iværksætte initia-tiver med henblik på at sikre en større grad af harmonisering og ensartethedvedrørende regler og/eller praksisser for tildeling af dispensationer til kørselmed forhøjet akseltryk i relation til gyllekørsel på tværs af de danske kommu-negrænser, herunder særligt om der i relation hertil vil blive taget initiativ til atstyrke konkurrenceevnen og rammevilkårene for danske landmænd samt andreerhvervsdrivende, som måtte være afhængige af gyllekørsel- og udbringning påtunge køretøjer så som traktorer og andre landbrugskøretøjer?

Svar:

Som det fremgår af svar på TRU spørgsmål 540 fra tidligere transportministerHenrik Dam Kristensen, ønsker regeringen at indføre en permanent lovfastsatmulighed for, at kommunerne, såfremt de vurderer, at kørslen kan afvikleshensigtsmæssigt, kan tillade kørsel efter samme vilkår, som er fastsat for stats-vejnettet.Da ikke alle kommunale veje har samme standard som statsvejnettet, kan detefter omstændighederne medføre forøgelse af nedbrydningen af vejene og der-med forøgede vedligeholdelsesomkostninger for kommunen. Derfor er det i dagi den gældende dispensation indsat som et vilkår, at den kommune, på hvisvejnet gyllekørslen skal ske, forudgående skal have accepteret kørslen.Jeg mener som tidligere transportminister Henrik Dam Kristensen, at det måvære op til kommunerne at gennemføre de fornødne vurderinger ift. de om-kostninger, det måtte påføre kommunen at give en dispensation, hvorfor jegikke agter at fastsætte regler herfor.Forslaget til ændring af færdselsloven, som omtalt i TRU 540, er endnu ikkefremsat. Dette skyldes, at Trafikstyrelsen er i gang med at udarbejde en række
andre forslag til ændring af færdselsloven, og at der først vil blive fremsat etsamlet forslag til revision af færdselsloven, når alle ændringsforslag er klar.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke