Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
7. marts 20142014-845
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. februar 204 stillet mig følgende spørgsmål431, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra MartinGeertsen (V).Spørgsmål nr.431:
”Vil ministeren afvise, at det er helt umuligt at lave en køreplan med de nød-vendige tilpasninger, hvor Kystbanen forlænges til Roskilde/Ringsted medsamme frekvens på hele strækningen, hvor f. eks. halvdelen af togene stopper iRoskilde og den anden halvdel fortsætter til Ringsted, mens den svenske del afØresundstrafikken kun kører til Østerport (vender) og at dette ikke kræver eks-tra spor eller særskilte udbygning af banekapaciteten”Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som oplyser:”I praksis er det ikke muligt at udarbejde en køreplan svarende til den foreslåe-de på nuværende infrastruktur. Der er kun 2 sjællandske regionaltog i timen prretning, som kører isoleret på en elektrisk strækning vest for København, ogsom derfor kunne kobles sammen med Kystbanens 6 tog. Der mangler såledesplads til, at videreføre 4 Kystbanetog i timen pr retning.Teoretisk kunne man aflyse det nødvendige antal tog mellem København og detøvrige land for at få plads til hver time at vende yderligere 4 tog fra Kystbanen iRoskilde/Ringsted. Det ville gøre det muligt, at vende alle svenske tog i Øster-port. En sådan løsning vil have væsentlige negative konsekvenser for andrestrækninger for at tilgodese hensynet til Kystbanen”.
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke