Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
6. november 20132013-4122
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. oktober 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).Spørgsmål nr. 43:
Kan ministeren bekræfte udsagnet i henvendelse fra Dansk Elbil Alliance d. 2.oktober 2013, jf. TRU alm. del - bilag 19, hvor det i afsnit 4 bl.a. hedder, at Sto-rebæltsbroen afbetales langt hurtigere end ventet, og at brotaksten snart vilgenerere et provenu til statskassen, som overvejes brugt på nye signalanlæg. Ibekræftende fald bedes gjort rede for provenuets størrelse, samt hvorvidt detvil indebære, at taksterne på Storebæltsforbindelsen vil kunne nedsættes og igivet fald med hvor meget. Desuden bedes redegjort for, om et evt. provenu ihenhold til ovenstående vil kunne anvendes som en del af Storebæltsgarantien,og derved sikre, at der fortsat kan sejle en fragtfærge mellem Kalundborg ogÅrhus.Svar:
Gælden i A/S Storebælt, der ejer og driver den faste forbindelse over Storebælt,afdrages ikke hurtigere end forventet. Tilbagebetalingstiden har imidlertid æn-dret sig siden åbningen af vejforbindelsen i 1998.Det fremgår af Sund & Bælt Holding A/S’ årsberetning 1998, at selskabet be-regnede, at den faste forbindelse over Storebælt ville være gældfri 37 år efteråbningen af vejforbindelsen i 1998. Forud for takstnedsættelsen i 2005 forven-tede Sund & Bælt Holding A/S, at Storebæltsforbindelsen ville være gældfri 25år efter åbningen i 1998.Med aftalen om ’En grøn transportpolitik’ i 2009 besluttede de syv forligsparti-er bag aftalen, dvs. Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre, Socialistisk Fol-keparti, Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folke-parti, at der skal udloddes udbytte på 9,0 mia. kr. fra A/S Storebælt til brug forInfrastrukturfonden frem til og med regnskabsåret 2022. Udbyttebetalingenforlængede tilbagebetalingstiden for Storesbæltsforbindelsen. Som det fremgåraf A/S Storebælts årsrapport for 2009, forlængede udbyttebetalingen den for-ventede tilbagebetalingstid med 5 år.
Som det fremgår af Sund & Bælt Holding A/S’ delårsrapport for første halvår2013, er tilbagebetalingstiden for gælden i A/S Storebælt estimeret til 31 årregnet fra åbningsåret i 1998. Den rentebærende nettogæld var ultimo juli 201325,3 mia. kr.Udbyttebetalingen på 9,0 mia. kr. indgår som finansieringskilde til de mangeprojekter, der finansieres af Infrastrukturfonden. Det gælder blandt andet detnye signalsystem på det statslige jernbanenet.For så vidt angår tilskud til en fragtfærgerute mellem Kalundborg og Aarhus,følger det af den såkaldte færgegaranti fra den politiske aftale om Storebælts-forbindelsen, som fremgår af lovbekendtgørelse nr. 915 af 27. august 2008 omfærgefart § 2, stk. 5, at i den situation, hvor ingen rederier vil opretholde sejladspå kommercielle vilkår på Kattegat, kan transportministeren i et nærmere fast-sat omfang pålægge A/S Storebæltsforbindelsen at opretholde en bilfærgerutemellem Sjælland og Jylland over Kattegat.Idet Mols-Linien A/S fortsat driver sejlads på overfarterne Odden–Aarhus ogOdden–Ebeltoft, er sejladsen på Kattegat ikke ophørt med Kattegatruten A/S’lukning af overfarten mellem Kalundborg og Aarhus. Der er dermed ikkehjemmel til at udbyde en fragtfærgerute på Kalundborg–Aarhus med et even-tuelt driftstilskud.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr