Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
17. marts 2014
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. februar 2014 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 417
Vil ministeren oplyse hvilke fordele og ulemper, udover de økonomiske, mini-steren skønner der vil være ved henholdsvis en vestlig og en østlig flyover iRingsted?
Svar:
Jeg har forelagt sagen for Banedanmark, som oplyser:”Indledningsvis gøres der opmærksom på, at en østlig flyover muliggør kørselmed 250 km/t fra den nye bane København-Ringsted til flyover’en og 200 km/tfra fly-over’en og igennem Ringsted Station. En vestlig fly-over muliggør, atman kan køre med 250 km/t hen til Østre Ringvej, hvor hastigheden reducerestil 200 km/t. Med en vestlig flyover er der derfor en knap fire km længerestrækning med højere hastighed, hvilket sparer tid.Fordele og ulemper kan sammenfattes i nedenstående tabel. Det skal bemær-kes at merprisen for en østlig flyover er opgjort til ca. 522 mio. kr.Vestlig flyoverTrafikal nytteSamme overordnede trafikalefleksibilitet i begge flyovers.Østlig flyoverSamme overordnede trafikale fleksi-bilitet i begge flyovers.Lidt længere køretid for superlyntogpga. at man ikke kan køre op til 250km/t fra flyover til Ringsted Station.TidsplanÅbning i 2018Vil medføre en forskydning af fore-liggende tidsplan for færdiggørelseaf Den nye bane København-Ringsted med op til 2 år i forhold tilden planlagte åbning i 2018. Der-med kan der komme en senere reali-sering af rejsetidsgevinster fra såvelflyover som fra den nye bane Kø-
benhavn-Ringsted.Side 2/2
Støj i driftsfa-senArealbehov
Ændring af støjniveauet i driftsfasen i forhold til dagens situation vurde-res overordnet til at være på samme niveau for begge løsninger.Skønnet permanent arealbehovpå ca. 41.000 m2 og permanentekspropriation af ca. 2 ejen-domme.Midlertidigt arealbehov er op-gjort til ca. 67.000 m2.Midlertidigt arealbehov er opgjort tilca.60.000 m2.Skønnet permanent arealbehov påca. 130.000 m2 og permanent ek-spropriation af ca. 5 ejendomme.
Påvirkning afnaturenVisuel påvirk-ning
Ingen væsentlig påvirkning af naturområder, samt dyr og planter.Udfletningen vil hæve sporet iretning mod Fyn med ca. 3,6meter i toppunktet i forhold tildagens situation.Anlægget vil i området fremtræ-de mere tydeligt i området enddet nuværende anlæg. I forholdtil skyggevirkninger for det nær-liggende parcelhusområde, vildet være på niveau med dennuværende skyggevirkning fraden eksisterende beplantning.Anlægget vil have en længde påmere end 1 km, en højde på op til 4m over det eksisterende terræn og denye spor vil blive ført i en blød bue30-40 m væk fra de eksisterendespor for at muliggøre en hensigts-mæssig skæringsvinkel. Derved vildet udgøre en visuel og fysisk barrie-re for oplevelse af landskabet.
Gener i anlægs-fasen
Kørslen med jord samt øvrigematerialekørsler vil i et vistomfang give gener for naboernetil byggeriet. Projektet vil forsø-ge at minimere generne for denenkelte parcel.
Færre gener for omgivelserne, daanlægget er placeret i det åbne land.I anlægsfasen vil færre blive generetaf støj end ved en vestlig flyover, daden østlige flyover ligger i det åbneland.Begge løsninger vil medføre støj ianlægsfasen i Ringsted som følge afombygning af Ringsted Station.
”
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke