Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
Ringsted – Summery
Ringsted
BanedanmarkAmerika Plads 152100 København Øwww.banedanmark.dk
Ringsted – Summery
Side 2
Ringsted – SummeryIndhold11.11.21.31.41.51.6SummeryIntroduktionOverordnet beskrivelse af løsningAnlægsoverslagTidsplan & StadieplanForudsætningerDispensationer
Side4446889
Ringsted - Summery
Side 3
11.1
SummeryIntroduktionNærværende notat er udarbejdet i forbindelse med Ringsted projektet. Formålet med pro-jektet er:At arbejdet for Ringsted station skal ske under hensyntagen til Banedanmark’smål om "dobbelt op" dvs. det dobbelte transportarbejde sammenlignet med i dagog det vil Banedanmark sikre sin infrastruktur til.At etablere en niveaufri skæring og at kunne køre 200 km/t igennem stationen ispor 4 og 5. Pt. er stationen udlagt til gennemkørsel med 120 km/tOmbygningen af stationen skal stå færdig til 2018 og ligge i den vestlige del afden nuværende station.
1.2
Overordnet beskrivelse af løsningFor at gennemføre projektet skal der etableres følgende:Banen udvides hhv. mod nord og syd fra stationen og SkellerødvejØst for stationen udvides primært på sydsiden.Banen udvides også vest for Skellerødvej og hen til Hovedvejsbroen2 nye broer over Ringsted å2 nye broer over SkellerødvejFlyover for at opnå niveaufri skæring, se nedenstående udsnit af modelSpor 4 og 5 rettes op således at der kan køres 200 km/h og sporskifterne opgrade-res tilsvarende samt suppleres således at de tilpasses kørselsmønsteret til flyover-løsningen.Diverse sikringstekniske ændringerJord- og afvandingsarbejder svarende til sporflytninger mv.I forbindelse med at der skal køres 200 km/h i spor 4 og 5 udvides perronerneI forbindelse med sporudretning og perronudvidelsen flyttes køreledningsanlæg-get med. Konsekvensen er at der kommer helt nyt køreledningsanlæg vest for sta-tionen
For detaljeret beskrivelse af de forskellige fag se de respektive fagnotater.
Ringsted - Summery
Side 4
Flyover bro set med vest.Nærværende notat er suppleret af følgende notater:ForudsætningerStadieplanNotat for sporNotat for kørestrømNotat for konstruktionerNotat for andre arbejder - kabel- og ledningsomlægning samt perronudvidelseNotat for jord & afvandingNotat for geoteknik
Ringsted - Summery
Side 5
1.3
AnlægsoverslagAnlægsoverslaget er fag- og stadieopdelt. Der er anvendt erfaringspriser og prisniveau2012, excl. moms. Der er tillagt 30 % til sidst i usikkerhedstillæg.Der udarbejdet er overslag for New Ringsted og et for Easy Ringsted. Se nedenståendeskemaer.Budget overslag over ændringer af Ringsted StationProjektopgaverSporanlæg(tracks)Anlægsarbejde (Earth Works and road construction)Broer & konstruktioner(Bridges & constructions)Kørestrøm( Propulsion Power)Stærkstrøm (High Voltage)Sikring og Fjernstyring (Signalling)Tele(Telecommunication)Bygninger(stations)Arealer(Acquisitions of land)Forst (Environment)Forberedende arbejde (Preparatory work)Bygherreadministration (Project Management & Administration)Subtotal StadierStadie 1Stadie 210.580.358,00 14.527.935,00---8.100.000,002.879.500,00 7.533.220,001.442.000,00 1.817.000,007.349.000,00 15.069.000,00------------22.250.858,00 47.047.155,00Stadie 3Stadie 4Stadie 528.933.108,00 5.564.168,00 13.852.444,00---8.657.000,00 20.080.000,00-7.371.600,00 1.242.350,00 6.846.500,004.853.000,00-560.000,0030.293.000,00 3.757.000,00 19.139.000,00---6.017.000,00--------------86.124.708,00 30.643.518,00 40.397.944,00Usikkerhedstillæg 30%Total73.458.013,0062.829.000,0034.520.000,0025.873.170,008.672.000,0075.607.000,00-6.017.000,004.000.000,0014.525.000,009.842.380,0070.358.000,00385.701.563,00501.412.031,90
Budget overslag Easy RingstedProjektopgaverStadie 1Stadie 2Stadie 3Stadie 4Sporanlæg(tracks)23.029.558,00 3.570.000,00Anlægsarbejde (Earth Works and road construction)---Broer & konstruktioner(Bridges & constructions)-Kørestrøm( Propulsion Power)Stærkstrøm (High Voltage)Sikring og Fjernstyring (Signalling)7.349.000,0013.879.000,00Tele(Telecommunication)---Bygninger(stations)--Arealer(Acquisitions of land)---Forst (Environment)---Forberedende arbejde (Preparatory work)---Bygherreadministration (Project Management & Administration)---Subtotal Stadier30.378.558,00 3.570.000,0013.879.000,00-Stadie 5Kun Easy Ringsted5.185.213,2037.400.000,00--Total69.184.771,2043.120.000,0011.724.850,001.684.000,0060.228.000,00-1.000.000,002.650.000,004.050.000,0043.518.000,00237.159.621,20308.307.507,56
--------10.678.000,00------15.863.213,2028.322.000,00
Usikkerhedstillæg 30%
Yderligere er der gjort følgende forudsætninger i forbindelse med prissætningen:Der etableres nye kabler langs spor 31 og spor 50– Det gør arbejdet lettere underudførelsen og medfører færre og kortere spærringer. Det er dog en dyrere løsningend at omlægge de gamle.Gangtunnel langs Ringsted Å opretholdes så længe som muligt – Det forventes,at være en forudsætning fra Ringsted Kommune at cykler og gående kan benyttegangsti langs Ringsted Å så meget som muligt i anlægsperioden. Det kræver enkrydsfinerafspærring over sti og å, som er bygges ovenover.Skinner, sveller og sporskifter genbruges ikke – Selvom nogle af skinner, svellerog sporskifter i hovedsporerne er nyetableret kan de ikke nødvendigvis genan-vendes, bl.a. pga. det nye krav på 25 tons akseltryk. Det vil i de næste faser bliveundersøgt om skinner, sveller og sporskifter evt. vil kunne blive genanvendt an-dre steder i projektet.Spuns versus dæmningsudvidelse - For at undgå store ekspropriationer er der pånordsiden af banen mellem Ringsted å og Skellerødvej forudsat at der gennemfø-res dæmingsudvidelse på halvdelen af strækningen og spuns på den resterende.Fordelen ved dæmningsudvidelsen er at den er hurtigere og billigere, mensSide 6
Ringsted - Summery
spunsløsningen er mere plads besparende. Stadieplanen er tidsmæssigt primærtbaseret på en spunsløsning, da endelig løsning ikke er valgt. Økonomioverslageter baseret på løsningen med halvt spuns og halvt dæmningsudvidelse.Ændringer i sikringsanlægget kan udføres i det eksisterende anlæg – Der krævesikke ny signalhytte, da alle objekter forventes at kunne være i det eksisterendeanlæg, eftersom dele tages ud inden nye objekter etableres.Projektet gennemføres som et samlet udbud.Enhedspriserne inkluderer SR-arbejdsleder.Der er ikke inkluderet evt. kompensation til pendlere, bustransport mv.Der er ikke regnet med genanvendelse af jord, men tilkørsel og bortkørsel når deter nødvendigt. Der kan muligvis optimeres på dette i en senere fase.Der er indregnet nye støjskærme på nordsiden af banen, da de ikke forventes atkunne genanvendes. Og der er regnet med en supplerende ny støjskærm i fbm.flyoveren.Stadieplanen er optimeret efter minimering af sporspærringer, samt efter behovfor anvendelse af nye og midlertidige spor i anlægsfasen. Stadieplanen bør opti-meres for jordlogistik.Af stadieplanen fremgår det, at der skal udføres ca. 17,4 km sporarbejder medudgravning og opfyldning for sporkasser og afvanding af spor.Grøft langs nordside af eksisterende dæmning skal rørlægges på en strækning afca. 500 m, langs spunsvæg, af pladshensyn mod private haver.Enhedspriserne inkluderer ikke SR-arbejdsleder for jord og afvanding, idet denneer indeholdt i fbm. øvrige sporarbejder.
Ringsted - Summery
Side 7
1.4
Tidsplan & StadieplanDer er i forbindelse med programfasen udarbejdet en stadieplan for at sikre bygbarhedenaf projektet.Det er vurderet at projektet udførelsesmæssigt kan gennemføres på ca. 2½ år med start 1.juli 2015 så stå færdigt med udgangen af 2017. Det er forudsat at der nærværende pro-gramfase suppleres med de undersøgelser som er beskrevet i fagnotat "forudsætninger"samt at der efterfølgende udarbejdes en detailprojektering. Projektet er forudsat organise-ret i det nuværende projekt for København – Ringsted.Det er udførelsen forudsat at alle arbejder udbydes i en entreprise for at undgå for mangegrænseflader i udførelsen. 2½ års koncentreret arbejde for entreprenøren er dog en storopgave som kræver en stor bemanding, bl.a. da der alene i 2012 er regnet med 17 week-end spærringer. Dog er det ikke samme personale da det er opdelt på hhv. jord-, spor-, kø-restrøm og sikringstekniske arbejder.Tidsplan er vedlagt som bilag.
1.5
ForudsætningerProjektet for ombygningen af Ringsted station inklusion etablering af flyover er baseretpå følgende grundlag.Memo: Analysis of New Ringsted station, dated 120215Memo: Prissætning, anlægselementer Ringsted st. dateret 06.06.12, rev. 12.06.12Norms and Standards, Annex 1 to Safetyplan, The New Line Copenhagen –Ringsted, version 16, dated 16-12-201125 tons akseltrykEba profil + 50 mm tillæg til sporjusteringBanenorm BN1-9-2, Sikkerheds- og opholdszoner på perroner, dateret01.06.2012.Levetid 120 år.8,5 meter mellem spuns og sporPerronlængde 340 meterAnlægsloven for København – Ringsted
Ringsted - Summery
Side 8
1.6
DispensationerFor at gennemføre projektet forventes der følgende dispensationer.Spor:Brug af undtagelsesbestemmelserne er angivet i det nedenstående.Er anvendt på følgende vertikale geometrier:ooooooooooAlle vertikale radier for spor 4 og 5 er anvendt undtagelsesbestemmelser(R=10000) mellem perron og tilslutningen til eksisterende spor igen.Spor 4 har en hældning på 15.6 ‰ i Km 64,325Spor 4 har en vertikale radius på R= -10000 i Km 64,895Spor 4 har en vertikale radius på R= 10000 i Km 65,122, som ligger på eksi-sterende sporSpor 5 har en vertikale radius på R= -10000 i Km 64,155Spor 5 har en hældning på 15.6 ‰ i Km 64,330Spor 5 har en vertikale radius på R=12400 i Km 64,335Spor 5 har en hældning på 15.6 ‰ i Km 64,720Spor 5 har en vertikale radius på R= -10000 i Km 64,895Spor 5 har en vertikale radius på R=10000 i Km 65,122, som ligger på eksi-sterende spor
Jord & afvanding:Dispensation for dræn v. spsk 22b, konsekvensen hvis dispensation ikke opnås erat spærringen skal udvides.
Kørestrøm:Muligvis ved mht. kørestrømsprofilet ved Rønnedevej og Næstvedvej. Det under-søges nærmere inden mødet d. 15. august.
Perroner:Der kræves en dispensation for perron om spor 5. Der mangler pt. ca. 90 cm lo-kalt ved trappe og elevatortårn for at opnå den tilstrækkelige bredde af opholds-zonen mod spor 5.
Ringsted - Summery
Side 9