Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1340737_0001.png
1340737_0002.png
Notat
21.02.2014
Beregningsgrundlag for sammenligning af østlig og vestlig flyoverIndledningsvis skal det bemærkes at Banedanmark ikke har foretaget en ny beregning af prisen på enøstlig fly-over, idet der til sammenligningen af alternativer på VVM niveau er taget udgangspunkt iprojektdokumentationen, som er udarbejdet i forbindelse med VVM analysen for København-Ringstedprojektet i perioden 2008-9. Heri er prissat en variant af østlig løsning.I forbindelse med borgermødet og høringsfasen omkring hastighedsopgradering gennem Ringsted,fremkom der et forslag fra en borger med 3 alternative placeringer af udfletningsanlæg øst forRingsted (østlig fly-over).I høringsnotatet til miljøredegørelsen vurderer Banedanmark, at ingen af borgerens 3 alternativeplaceringer af udfletningsanlæggene af arealmæssige årsager var realiserbare, men at det trafikalt ogteoretisk var muligt at placere et udfletningsanlæg øst for Ringsted ved Adamshøj.Banedanmark vælger, for at kunne sammenligne bla. økonomien mellem en østlig- og en vestlig fly-over løsning, at tage udgangspunkt i det af Trafikstyrelsen tidligere udarbejdede dispositionsforslag”Kapacitetsudvidelse København – Ringsted CR ver. 6. august 2008”, udarbejdet af rådgiverfirmaetNIRAS (ref A). Denne beskriver og prissætter en option KR-3D-01, som er et østligt placeretudfletningsanlæg ved Adamshøj og 2 nye spor til 200 km/t fra Kværkeby – Ringsted.Ifølge dispositionsforslaget side 10 er strækningen Kværkeby-Ringsted inkl. en østlig løsning (KR-3D-01) prissat til 1.41 mia. kr.Trafikstyrelsen gennemførte trafikale analyser af den østlige udfletning sammenholdt med enreduceret løsning, kaldet ”Easy Ringsted”. Analyserne er dokumenteret i fagnotatet ”Trafikalemuligheder – kapacitet og regularitet” af september 2009. En samfundsøkonomisk overvejelse viste, atder ikke i østlig flyover var trafikal forbedring i forhold til ”Easy Ringsted”, som berettigedeanlægsinvesteringen. Da den nye bane København – Ringsted blev vedtaget, var det således medudgangspunkt i ”Easy Ringsted”, dvs. uden udfletningsanlægget ved Adamshøj men med en sydligtplaceret dobbeltsporet bane Kværkeby-Ringsted og 120 km/t gennem Ringsted.Anlægsoverslaget for det samlede anlægsarbejde Kværkeby – Ringsted (Easy Ringsted) beløber sig til794 mio. kr. i 2014 priser.For at kunne lave en egentlig sammenligning af de 2 løsninger skal man for begge mulighedermedtage en opgradering af hastigheden til 200 km/t gennem Ringsted st.Med direkte reference til projektdokumentationen kan overslaget for ekstra bevillinger for henholdsvisen vestlig og en østlig flyover opstilles således. Alle beløb er fremskrevet til prisniveau 2014.Vestlig flyoverVestlig flyover inkl. hastighedsopgradering gennem Ringsted (ref B)Godsforbindelsesspor RingstedI alt
349 mio. Kr.73 mio. Kr.422 mio. Kr.
Den nye bane København-RingstedRingager 4B2605 Brøndby
Telefon8234 0501Direkte91399762
[email protected]banedanmark.dkJournalnr.
VersionNotatskabelon 1.0Side 1(2)
Østlig flyoverØstlig flyover (ref. A)Opgradering til 200 kmt gennem Ringsted (note 1.)I altPrisforskel
794 mio. Kr.150 mio. Kr.944 mio. Kr.522 mio. Kr.
Med direkte reference til projektdokumentationen kan overslaget for de samlede omkostninger for helestrækningen Kværkeby – Ringsted inkl. opgradering til 200 km/t gennem Ringsted opstilles således.Alle beløb er fremskrevet til prisniveau 2014.Vestlig flyoverVestlig flyover inkl. hastighedsopgradering gennem Ringsted (ref B)Easy Ringsted (fremskrevet til 2014 = 701 mio. Kr. x 1.134) =>GodsforbindelsessporetI altØstlig flyoverØstlig flyoverEasy Ringsted (fremskrevet til 2014= 701 mio. Kr. x 1.134) =>Opgradering til 200 km/t gennem Ringsted (note 1.)I altPrisforskel
349 mio. Kr.795 mio. Kr.73 mio. Kr.1.217 mio. Kr.
794 mio. Kr.795 mio. Kr.150 mio. Kr.1.739 mio. Kr.522 mio. Kr.
1.) Beløbet 150 mio. Kr. er Banedanmarks skøn over forventede udgifter til opgradering afhastigheden gennem Ringsted uden vestlig fly-over. Der skal foretages perronombygninger samtombygning af spornettet omkring perronsporene for at muliggøre 200 km/t gennem spor 1-2, somvil blive forbindelsessporene mod vest.Ref. A: Dispositionsforslag ”Kapacitetsudvidelse København – Ringsted CR ver. 6. august 2008”(vedlagt)Ref. B: Programfaserapport Ny Ringsted ”summary” (vedlagt)
Side 2/2