Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1340734_0001.png
1340734_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
28. februar 2014
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 10. februar 2014 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 411:

Vil ministeren oversende de trafikale undersøgelser og analyser, der er foreta-get i forbindelse med den planlagte ombygning af Ringsted station og ha-stighedsopgraderingen, bl.a. til belysning af hvor mange tog stationen forventesat kunne håndtere, og hvor stationens kapacitetsbegrænsning ligger i forholdtil de forventede trafikmængder?

Svar:

Jeg har forelagt sagen for Banedanmark, som oplyser:”Der vedlægges hermed trafikale undersøgelser og analyser af Ringsted Station,i forbindelse med projektet for Den nye bane København-Ringsted, samt detnye projekt for Opgradering af Ringsted Station:Analyse af Ny Ringsted Station, Banedanmark 2012 (bilag 1)Trafikale muligheder – kapacitet og regularitet. København-Ringstedprojektet, Trafikstyrelsen 2009 (Bilag 2)
De trafikale beregninger i København-Ringsted projektet fra 2009 har tagetafsæt i et forventet betjeningsomfang i 2017, hvor de nye beregninger fra 2012tager udgangspunkt i betjeningsomfang, som beskrevet i Trafikplan for denstatslige jernbane. For passagertog er omfanget sammenfaldende, mens der iberegningerne fra 2012 er medtaget 3 godstog timen i beregningerne mod 2godstog i timen i beregningerne fra 2009.Der er desuden vedlagt et teknisk notat med redegørelse for beregningsgrund-laget for økonomisk sammenligning af en østlig og vestlig løsning (bilag 3 medtilhørende bilag 3a og 3b).Det bemærkes, at ombygningen af Ringsted Station, med en flyover i den vest-lige ende, er kapacitetsforbedrende og giver trafikale gevinster i form af en hø-jere maksimalfart gennem stationen. Med en max. hastighed på 200 km/t mednye superlyntog gennem Ringsted, kan køretiden til Odense reduceres, hvilketunderstøtter realiseringen af Timemodellen.
I forhold til analysen af Ringsted Station er der efterfølgende ydermere optime-ret med mindre tiltag, der øger fleksibiliteten på Ringsted Station.”
Side 2/2
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke