Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1341969_0001.png
1341969_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
5. marts 2014
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. februar 2014 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 410:

Hvad er ministerens holdning til ideen om at bygge en ny banegård udenforcentrum af Aarhus, som bl.a. vil medføre tidsbesparelser til gavn for passager-ne og timemodellen, og kan ministeren give et skøn over, hvad en sådanbanegård vil koste at opføre, og kan det evt. lede til, at det bliver overflødigt atbygge en ny bro over Vejle Fjord i forhold til at sikre de forkortede rejsetiderforbundet med timemodellen?

Svar:

Der er en god grund til, at Aarhus Banegård ligger i centrum af byen. Det er afhensyn til passagererne, og det betyder, at man kan komme direkte til og fraAarhus centrum med tog. Derfor er det hensigtsmæssigt, at banegården liggerinde i centrum af Aarhus, og det vil formentlig have negative konsekvenser fortrafikbetjeningen af Aarhus, hvis den flyttes.Udflytning af Aarhus banegård vil kræve både etablering af en ny station og endobbeltsporet shunt til at forbinde hovedbanestrækningerne mod Randers ogSkanderborg. Der er ikke aktuelt foretaget beregninger af sådanne anlæg, menTrafikstyrelsen vurderer, at omkostningerne vil beløbe sig til flere mia. kroner.En udflytning af Aarhus banegård i stedet for at bygge en ny Vejle fjord broholder ikke i forhold til timemodellen, fordi en flytning af Aarhus H ikke vilgive den ekstra banekapacitet, som Vejle Fjord broen medfører midt på Time-modelstrækningen mellem Århus og Odense. Trafikstyrelsen vurderer derfor,at en flytning af Aarhus H ikke er et reelt alternativ.Desuden vil en udflytning af banegården ikke lede til en samlet gevinst for ho-vedparten af passagererne. En udflytning af Aarhus H vil betyde, at de rejsendetil og fra Aarhus centrum vil skulle skifte til anden lokaltransport for at kommeind til bycentrum med forøget rejsetid til følge. En opgørelse baseret på Trans-portvaneundersøgelsen (TU) viser, at andelen af togpassagererne på Aarhus H,der benytter enten bus, cykel eller er gående til og fra stationen er 95 %. Kun 5% kører med bil til eller fra stationen.
Der skal ske rigtigt mange ting på Aarhus Banegård i de kommende år. Den nyeletbane skal køre gennem banegården og samtidig skal banegården elektrifice-res således letbanen – og fremtidens Superlyntog – kan køre igennem Aarhus.Der er også et lokalt projekt med flytning af busterminalen til banegården un-der forberedelse, ligesom et udviklingsprojekt for Bruuns Galleri, der ligger vedBanegården, er under planlægning.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke