Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1313622_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
16. december 20132013 - 4086
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. oktober 2013 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 41:

Når Øresundstogets klemsikring ikke gav alarmsignal til lokoføreren om, at encykel sad i klemme i døren mellem Nørreport og Østerport d. 12. januar 2011,hvilken værdi tillægger ministeren da, at Trafikstyrelsen har typegodkendt Øre-sundstogets dørlukning i forbindelse med enmandsbetjening på Kystbanen.

Svar:

Sikkerheden ved togdrift beror ikke på et enkelt element, men på den samledeeffekt af bl.a. tekniske forhold og foreskrevne procedurer. Trafikstyrelsens stil-lingtagen til de sikkerhedsmæssige forhold vil også omfatte Øresundstog, jf. mitsvar på TRU alm. del spørgsmål nr. 39.I forhold til den konkrete hændelse den 12. januar 2011 henviser jeg til svar påTRU alm. del spørgsmål nr. 688 (Folketingssamlingen 2012/2013), hvori det eranført om hændelsen, at ”toget [kørte] i retning fra Nørreport til Østerport meden cykel i klemme i døren. Passageren prøvede at komme med toget efter atafgangsproceduren var igangsat ved at sætte sin cykel ind i døråbningen for atholde den åben. Passageren forblev på Nørreport”.For at minimere risikoen for at passagerer fremover prøver at komme på togetefter gennemførelse af dørlukningsproceduren ved afgang fra perron, synes jeg,at det er en god ide, at DSB Øresund og de øvrige operatører i samarbejde medTrafikstyrelsen igangsætter en adfærdskampagne, hvor passagererne, herunderpå Kystbanen, fx bliver gjort opmærksom på, at man som passager har et an-svar for at overholde togenes adgangsprocedure, uanset der er togfører eller ej.Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr