Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1342827_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
7. marts 20142014-659
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. februar stillet mig følgende spørgsmål (TRUalm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraKristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål nr.409:

”Ministeren bedes i forlængelse af samrådet i Transportudvalget den 6. februar2014 redegøre for, hvordan det konkrete togsystem påtænkes udformet, hvisKystbanens tog skal indgå i regionaldrift på Sjælland og kørsel til KøbenhavnsLufthavn og eventuelt videre til Sverige”

Svar:

Tanken med den fremtidige integration af togene på Kystbanen og densjællandske regionaltrafik er, at tog fra Helsingør/Nivå ved ankomst tilKøbenhavns Hovedbanegård fortsætter mod Holbæk, Ringsted, Næstved ellerNykøbing Falster og omvendt i modsat retning.Den fulde gennemførelse af modellen må afvente at infrastrukturen påSjælland er udbygget med ny bane København – Ringsted og elektrificering afstrækningen Køge – Næstved samt mindst en af strækningerne Ringsted –Nykøbing Falster eller Roskilde – Kalundborg dvs. en gang i begyndelsen af2020’erne. Der kan dog tages hul på modellen fra 2016 ved at enkelte tog fraSverige vender i København, samtidig med at enkelte tog fra det øvrigeSjælland kører videre op ad Kystbanen.Betjeningen af stationerne på Øresundsbanen skal varetages afØresundstogene, der isoleres til strækningen mellem Østerport og Sverige.
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke