Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
1359988_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
22. april 2014
2014-658
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. februar 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 408:
Ministeren bedes i forlængelse af samrådet i Transportudvalget d. 6. februar
2014 redegøre for, hvordan aflyste tog håndteres i forhold til regularitet- og
rettidighedsstatistikken, herunder om aflyste tog registreres som rettidige.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB Øresund, der har oplyst følgende:
”Rettidighedsdata for Kyst- og Kastrupbanen anvendes i forskellige sammen-
hænge og opgøres derfor forskelligt afhængig af den indgåede aftale på det en-
kelte område.
1) Kontraktuel rettidighedsopgørelse til Transportministeriet
DSB Øresund skal i henhold til sin trafikaftale med Transportministeri-
et hver måned rapportere den samlede rettidighed for tog, der opereres
af DSB Øresund på strækningen Helsingør – Landegrænsen (og om-
vendt). Rettidighed opgøres som:
Total rettidighed (alle faktorer indregnet – se dog nedenfor)
Operatør rettidighed døgn (kun operatør faktorer indregnet)
Operatør rettidighed myldretid (kun operatør faktorer i myldreti-
den indregnet, dvs. mandag – fredag i tidsrummet kl. 06:30 –
09:30 og 15:30 – 18:30)
Alle de 3 opgørelser ovenfor indeholder rettidighed målt på forsinkelser
og aflyste tog. Forsinkelser på mere end 02:59 minutter indgår i opgø-
relsen vedr. ”Total Rettidighed”, hvorimod forsinkelser på mere end
4:59 minutter indgår i opgørelserne vedr. ”Operatør Rettidighed Døgn”
og ”Operatør Rettidighed Myldretid”.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1359988_0002.png
Aflyste tog indgår i rettidighedsopgørelser på samme måde, som hvis
toget havde været forsinket. Det bemærkes, at rettidighed for DSB Øre-
sunds strækning kun måles på udvalgte registreringsstationer i henhold
til specifikationerne i DSB Øresunds trafikaftale.
I rettidighedsopgørelsen indgår aflysninger foretaget indenfor 7 døgn.
Dette betyder, at tog, der planlægges som aflyste mere end 7 døgn før
driftsdøgnet ikke indgår i opgørelsen. I tilfælde af aflyste tog ved plan-
lagt infrastruktur arbejde, hvor der indsættes en særkøreplan, indgår de
aflyste tog således ikke i opgørelsen.
Herudover indgår følgende aflysninger ikke i opgørelsen:
Aflyste tog på grund af force majeure – eks. som følge af stormen
Bodil i december 2013.
Aflyste tog på grund af trafikale omdisponeringer besluttet af Ba-
nedanmark. Dette er i situationer med større driftsforstyrrelser,
hvor der med aktiv genopretning af trafikken typisk iværksættes en
kombination af både aflysninger og tillysninger af tog. De tillyste
tog vil her normalt betjene alle stationer på strækningen. Ændrin-
gerne af trafikken sker her typisk i henhold til aftale beredskabs-
planer, når Banedanmark vurderer, at det rettidighedsmæssigt
gavner helheden i trafikken mest.
Side 2/4
For nærmere information om registreringsstationer, opgørelsesmeto-
der mm. henviser DSB Øresund til ”Hovedkontrakt Bind II” af juli
2007, bilag 8, afsnit 4. Kontrakten er offentliggjort på Transportmini-
steriets hjemmeside på:
http://www.trm.dk/da/temaer/togkontrakter+tema/kystbanen+øresu
nd/
2) Rettidighedsopgørelse til DSB Øresunds Pendler Rejsetidsgaranti
DSB Øresunds Pendler Rejsetidsgaranti fremgår af DSB Øresunds for-
retningsbestemmelser og i henhold til aftale med Transportministeriet.
DSB Øresunds Pendler Rejsetidsgaranti opgøres med udgangspunkt i
forsinkelser på mere end 4:59 minutter på hver af de 3 strækninger:
København – Helsingør
København – CPH Lufthavn, Kastrup
København – Malmö C
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1359988_0003.png
Ingen aflyste tog, uanset årsag, indgår i den rettidighedsopgørelse, hvor på
Pendler Rejsetidsgarantien beregnes.
Rettidighedsopgørelsen til Pendler Rejsetidsgarantien kan ses her:
http://dsboresund.dk/rettidighed.asp
Mere information om Pendler Rejsetidsgarantien findes på:
http://dsboresund.dk/pendler_rejsetidsgaranti.asp
http://dsboresund.dk/forretningsbetingelser.asp
3) Øvrige rettidighedsdata
Når Banedanmark publicerer rettidighedsdata for forskellige strækninger i
Danmark indgår både forsinkede tog og aflyste tog.
Opgørelserne per strækning inkluderer alle tog på strækningen – uanset
operatør. Dette betyder, at en Banedanmark rettidighedsopgørelse for
Kystbanen udover DSB Øresund tog også vil indeholde ex. DSB tog, som
kører på strækningen København – Østerport.
I Banedanmarks opgørelser indgår aflysninger foretaget indenfor de sene-
ste 3 døgn før driftsdøgnet. Banedanmarks opgørelser korrigeres typisk ik-
ke for aflysninger på grund af force majeure hændelser og indsættelse af
beredskabsplaner.”
Det er afgørende at det passagererne oplever, også afspejles i rettidighedsstati-
stikken. Det er regeringens forslag, at Kystbanen, når kontrakten med DSB
Øresund udløber, bør indgå i den nye kontrakt med DSB. Dermed vil vilkårene
på Kystbanen blive de samme som dem, der gælder for alle DSBs øvrige stræk-
ninger.
Mit forslag er, at DSB i den nye kontrakt bliver målt på
passagerrettidighed.
Det vil sige, at vi fremover ikke blot skal opgøre, om et tog er forsinket eller ej.
Derimod skal forsinkelsen tælle mere, jo flere passagerer der er i toget, og den
vil derfor tælle allermest i myldretiden. Hertil kommer, at et tog skal tælle som
forsinket, allerede når det ankommer 3 minutter for sent og ikke som i dag på
Kystbanen efter 5 minutter.
Herudover vil det samlede mål for passagerrettidighed også indeholde aflys-
ninger af tog. Dette vil for eksempel være gældende, når der er tale om togaf-
gange, som i situationer med større driftsforstyrrelser aflyses på grund af trafi-
kale omdisponeringer besluttet af Banedanmark.
Side 3/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1359988_0004.png
Det er endvidere mit forslag, at
pendlergarantien
fremover vil bygge på den nye
metode for opgørelse af passagerrettidighed. Således vil de ovenfor nævnte
aflysninger også tælle med i opgørelsen af pendlergarantien.
Side 4/4
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke