MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
22. april 2014
2014-658
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. februar 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 408:
Ministeren bedes i forlængelse af samrådet i Transportudvalget d. 6. februar
2014 redegøre for, hvordan aflyste tog håndteres i forhold til regularitet- og
rettidighedsstatistikken, herunder om aflyste tog registreres som rettidige.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB Øresund, der har oplyst følgende:
”Rettidighedsdata for Kyst- og Kastrupbanen anvendes i forskellige sammen-
hænge og opgøres derfor forskelligt afhængig af den indgåede aftale på det en-
kelte område.
1) Kontraktuel rettidighedsopgørelse til Transportministeriet
DSB Øresund skal i henhold til sin trafikaftale med Transportministeri-
et hver måned rapportere den samlede rettidighed for tog, der opereres
af DSB Øresund på strækningen Helsingør – Landegrænsen (og om-
vendt). Rettidighed opgøres som:
Total rettidighed (alle faktorer indregnet – se dog nedenfor)
Operatør rettidighed døgn (kun operatør faktorer indregnet)
Operatør rettidighed myldretid (kun operatør faktorer i myldreti-
den indregnet, dvs. mandag – fredag i tidsrummet kl. 06:30 –
09:30 og 15:30 – 18:30)
Alle de 3 opgørelser ovenfor indeholder rettidighed målt på forsinkelser
og aflyste tog. Forsinkelser på mere end 02:59 minutter indgår i opgø-
relsen vedr. ”Total Rettidighed”, hvorimod forsinkelser på mere end
4:59 minutter indgår i opgørelserne vedr. ”Operatør Rettidighed Døgn”
og ”Operatør Rettidighed Myldretid”.