Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
7. februar 2014
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29. januar 2014 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål nr. 339:
Ministeren bedes oplyse, om der i forbindelse med forslaget om at lave en ba-neføring vest for Ringsted er taget højde for og vurderet følgende:a) At der i anlægsfasen vil være stærk trafik af arbejdskøretøjer på samme om-råde, som befærdes af skoleelever primært fra 0.-6. Klasse?b) At projektet anlægges i skel hos boligejere i parcelhuskvarter med store støj-gener og meget forringede lysforhold til følge?c) At det vil reducere antallet af parkeringspladser markant på Parkering Nord ihele anlægsfasen, da dette areal skal benyttes som byggeplads?d) Hvilke økonomiske beregninger ligger der til grund for at det vurderes, atprojektet i øst skulle blive markant dyrere end det i veste) At en løsning i vest vil gå ud over det rekreative område omkring Ådalen tilstor gene for borgere samt flora og fauna?Svar:
Jeg har forelagt sagen for Banedanmark, som oplyser:”Banedanmark har i forbindelse med VVM processen vurderet projektets kon-sekvenser og indarbejdet afværgeforanstaltninger i henhold til gældende reglerog praksis. I forhold til de enkelte spørgsmål har Banedanmark følgende be-mærkninger:a)Banedanmark vil tilrettelægge og finde arbejdsmetoder, der kun vil medførelukning af skolestien i sommerferieperioderne. Der kanblive anlagt en arbejds-vej gennem Ringsted Ådal til Sorøvejen, som vil bidrage til at minimere antalletaf arbejdskøretøjer i parcelhuskvarteret. Adgangsvejene til dæmningsarbejder-ne er derfor, af hensyn til at begrænse generne for den enkelte parcelhusejer ividest mulig omfang henlagt til så store veje som muligt.b) Generelt beskyttes alle boliger mod støj i henhold til de gældende grænse-værdier. Dette svarer til alle andre borgere der påvirkes af et jernbaneprojekt.De nærmeste naboer til fly-overen ligger nord for banen. Disse vil blive beskyt-tet med en støjskærm, hvor virkningsgraden er høj, grundet den høje placering.
De boliger der er støjbelastet over de gældende grænseværdier og ikke bliverbeskyttet af en støjskærm, vil blive tilbudt facadeisolering.Fly-overen kommer højere op end det bestående anlæg – op til ca. 5 meter,men den giver ikke en større skyggevirkning end det beplantningen i dag giver.c) Banedanmark har af hensyn til at minimere arbejdskørslen gennem Korse-vænget og skolestien foreslået at man i perioden efteråret 2015 til foråret 2016,hvor der er mest arbejdskørsel til dæmningsarbejderne på nordsiden, lader endel af denne kørsel foregå gennem parkeringspladsen Nord ved Ringsted Stati-on. For at skabe en trafiksikker adgangsvej til byggepladsen, er det nødvendigtat inddrage et begrænset antal parkeringspladser. Det bemærkes, at antallet afparkeringspladser ved stationen i Ringsted for få år siden er udvidet markantved anlægget af en parkeringsplads syd for stationen.d) Der er taget udgangspunkt i det dispositionsforslag Trafikstyrelsen udarbej-dede i forbindelse med vedtagelse af anlægsloven for Den nye bane København– Ringsted. Dispositionsforslaget er et gennemarbejdet og gennemregnet pro-jekt, der beskriver en østlig flyoverløsning placeret ved Adamshøj.I 2014-priser er en vestlig fly-over i sig selv vurderet til 349 mio. kr. inkl. reser-ver. En østlig fly-over er tilsvarende vurderet til 794 mio. kr. Der er således heren difference på 445 mio. kr. For at en østlig fly-over får samme funktionalitetfor passagertogene på strækningen København-Odense, som en vestlig fly- overhar, vil den østlige skulle suppleres med ekstraarbejder i form af hastighedsop-gradering gennem Ringsted for 150 mio. kr. Det er videre vurderet at den vest-lige fly-over bør suppleres med et ekstra godsspor til 73 mio. kr.Tillægges disse effekter bliver forskellen mellem de to løsninger 522 mio. kr.Den østlige løsning er dyrere fordi:Detfor begge løsninger er nødvendigt at hastighedsopgradere selveRingsted station, hvilket i sig selv medfører ombygninger i perron ogsporanlæg. Hvis den østlige løsning gennemføres, vil ombygningen bli-ve størst, idet denne kræver større perronombygninger under forud-sætning af at stationsforpladsen (P-pladsen) ikke skal berøres.Placering af selve flyoveren er mere naturlig i den vestlige løsning, idetden geometrisk bedre kan impliceres i spornettet hvor sporene mod syd(sydbanen) og mod vest (vestbanen) alligevel deler sig,Den østlige løsning (placeret ved Adamshøj) medfører et anlæg, hvorder skal ske krydsninger i 2 parallelle baner (Ny bane og banen fra Ros-kilde). Dette kræver større udfletningsanlæg samt meget større arealbehov med dertil større anlægsarbejder.
Side 2/3
Den vestlige flyover anlægges på en høj dæmning, hvorved problemstil-ling med grundvand er helt elimineret. Ved en østlig løsning vedAdamshøj vil større dele af anlægget nødvendigvis etableres på brolig-nende konstruktioner eller i vandtætte trug.
Side 3/3
e) Anlæggets effekt for bl.a. flora og fauna er vurderet i Banedanmarks VVM-undersøgelse af projektet. Dabanedæmningen udvides både på nordsiden ogsydsiden af banen, skal broen over Ringsted Å også udvides. Broen udvides fraat være ca. 60 meter bred til at være ca. 90 meter bred. Udvidelsen af banebro-ens bredde forøger barriereeffekten for større dyrs spredning langs Ringsted Å,der etableres derfor adgang i form af en sti til dyrene, også kaldet en banket,langs tunnelen for at forbedre dyrenes passage under banen.Projektet vurderes at have uændret effekt på flagermus, og der vurderes ikke atvære behov for implementering af yderligere afværgeforanstaltninger i forholdtil flagermusenes passage af jernbanen. Det vurderes endvidere at projektetikke vil påvirke Ringsted Ås muligheder for at nå opfyldelse af målsætningen iregionplanen. Der vurderes derfor ikke at forekomme væsentlige negative kon-sekvenser for naturforhold i forbindelse med projektets driftsfase.Gangtunnel langs Ringsted Å opretholdes så længe som muligt. Cyklister oggående skal kunne benytte gangstien så meget som muligt i anlægsfasen. Derskal bygges en afskærmning fra anlægsarbejdet over sti og å som tillader færd-sel under broen. Perrontunnel ved Ringsted station kan anvendes til omkørsel iperioder, hvor stien ved Ringsted Å er lukket.Ved Ringsted Å er der behov for arbejdsareal både syd og nord for åen. ModNord vil arealet omfatte de grønne områder mellem banen og Korsevænget.Mod syd vil arbejdsvej og arbejdsplads strække sig fra rensningsanlægget til etudsætningsområde ved Skellerødvej. ”
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke