Transportudvalget 2013-14
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
24. februar 2014
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. februar 2014 stillet mig følgende spørgsmål404 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Transportudvalget.Spørgsmål nr. 404:
Ministeren bedes foretage et skøn over omkostningerne til en tunnelløsning iforbindelse med en nedgravning af jernbanen under motorvejsforgreningenved Vallensbæk Sø, jf. TRU alm. del – bilag 150.Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at:”I den indledende projektering, og i den offentlige høring i 2008, var to løsnin-ger i spil. Én linjeføring syd om Vallensbæk Sø og i tunnel under motorvejsfor-greningen, og én linjeføring nord om søen og med bro over motorvejsforgre-ningen.I høringsprocessen var der en del lokale protester mod den sydlige løsning, somprimært var protester mod øgede barrierevirkninger og negativ påvirkning afnatur og landskab.I baneprojektets høringsnotat nævnes desuden, at en nordlig linjeføring medtunnelløsning gennem søen vurderes at være dyrere end de to øvrige løsninger.Dette fordi en tunnellægning af banen i en stor del af søen vil kræve en kraftigkonstruktion og vandtæt trug for tørholdelse af tunnelen, samt bl.a. vandløbs-og ledningsomlægninger.Banedanmark har efterfølgende igen på helt overordnet niveau undersøgt for-skellige løsninger af en linjeføring nord om Vallensbæk Sø. Senest i foråret2013. Her viste overslag, at den billigste løsning fortsat er en bro over motor-vejsforgreningen, mens tunnelen er skønnet til at koste ca. 500 mio. kr. Dergøres opmærksom på, at der ikke er foretaget en ny risikovurdering af tunnel-løsningen, hvorfor ovenstående skøn må betragtes som konservativt.Der er på nuværende tidspunkt gennemført udbud og indgået kontrakt på den ianlægsloven valgte broløsning. Kontraktsummen udgør ca. 350 mio. kr.”
MedvenlighilsenSide 2/2
Magnus Heunicke